Dodaj publikację
Autor
Beata Bendkowska
Data publikacji
2011-11-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
159

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to autorska propozycja Planu Działań Wspierających dla uczniów z dysleksją na poziomie gimnazjum.
 Pobierz (doc, 50,0 KB)

Podgląd treści


PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

1. Uczniowie objęci Planem:
|L.p. |Imię i nazwisko |Klasa |Wiek |Uwagi / drugoroczność/ |
| | | | |Powód udzielenia pomocy |
|1. | |I gimn. | |Uczniowie z dysleksją |
|2. | | | |Uczniowie z dysleksją |
| | | | |drugoroczność |
|3. | | | | |

2. Cele ogólne ( wizja rozwoju ucznia/uczniów na okres nie krótszy niż 1 rok i nie dłuższy niż etap edukacyjny:

|Kształcenie umiejętności czytania (dekodowania, czytania ze zrozumieniem, czytania twórczego) i pisania (ze wzoru – przepisywania, z pamięci, ze słuchu), korekcja, czyli usprawnianie nieprawidłowo rozwijających się |
|funkcji poznawczych i ruchowych oraz ich współdziałania, a także kompensacja – stymulowanie funkcji dobrze rozwijających się w celu wspomagania słabiej rozwiniętych lub częściowego ich zastępowania. Istotne jest |
|również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz wypracowanie motywacji do nauki, której zwykle brakuje uczniom z dysleksją, gdyż utracili ją wskutek utrzymujących się |
|niepowodzeń szkolnych. |

2. Opis celów szczegółowych, działań i metod pracy ( w odniesieniu do ustalonych przez dyrektora form i sposobów pracy)

|Formy i sposoby realizacji ustalone przez |Cele szczegółowe |Działania ( zadania) |Metody |
|dyrektora | | | |
|Typ zajęć dodatkowych: |Redukowanie zaburzeń funkcji analizatora wzrokowego |Wyjaśnianie, powtarzanie i utrwalanie zasad |Przekład intersemiotyczny |
|dydaktyczno-wyrównawcze, |Doskonalenie pamięci wzrokowej |pisowni. |Relaksacja np. wg Jacobsona, Shultza (rozładowanie|
|Liczebność grupy: 5 osób, |Doskonalenie umiejętności głośnego czytania ze |Wyjaśnianie, powtarzanie i utrwalanie materiału |napięcia mięśniowego oraz emocjonalnego) |
|wymiar godzin: 1 godzina tygodniowo (30 |zrozumieniem |omówionego na lekcji |Programy aktywności Knilla (ćwiczenie koordynacji |
|godzin w roku szkolnym). |Ćwiczenie koncentracji uwagi | |wzrokowo-ruchowej) |
| |Ćwiczenie poprawności pisania i znajomości reguł | |Technika pracy z programem Ortografitii. |
| |ortograficznych | | |
| |Nauka umiejętności wyrażania emocji i uczyć | | |

3. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia ( zgodne z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych).

|Wydłużenie limitu czasu na czynności związane z pisaniem |
|Bieżąca korekta błędnych zapisów, najkorzystniej wspólnie z danym uczniem |
|Rozwijanie czujności i świadomości ortograficznej |
|Upewnienie się, że uczeń prawidłowo zapisał nowe pojęcia, nazwiska itp. |
|Indywidualizacja prac domowych |
|Nadanie ocenom wartości motywującej |
|Wskazywanie sukcesów nawet najdrobniejszych, pozyskiwanie do działań na rzecz klasy aby mógł wychodzić z utartego stereotypu, np. niegrzeczny, arogancki |
|Kierowanie jasnych komunikatów i zapisywanie pozytywnych komunikatów w zeszycie. |
|Prowokowanie pozytywnych sytuacji. |

4. Działania wspierające rodziców

|Forma wsparcia ( porady, konsultacje, warsztaty, |Zakres wsparcia |Dodatkowe informacje |
|szkolenia) | | |
|Rozmowa wspierająca |Instruktaże do pracy w domu | |
|Warsztaty umiejętności wychowawczych |Wypracowanie w oczach rodziców pozytywnego obrazu własnego dziecka | |
| |Zrozumienie potrzeb i trudności dziecka | |
| |Wspieranie rodziców w podejmowanych działaniach na rzecz dziecka | |

5. Zakres współdziałania szkoły ...