Dodaj publikację
Autor
Bożena Bakuła
Data publikacji
2012-01-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt został opracowany dla uczniów z niedosłuchem klasy integracyjnej Ie Gimnazjum nr 7 w Elblągu przez nauczyciela chemii. Będzie realizowany podczas planowych zajęć dydaktycznych z chemii w drugim semestrze w roku szkolnym 2008/9. Podstawą powstania tego projektu są specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z wadami słuchu, a także zadania szkoły które winny sprostać tym wymaganiom. Same opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej uczniów tej klasy zakwalifikowały ich do klasy o specjalnym toku nauczania ze względu na stan zdrowia i dysfunkcję narządu słuchu. Tylko samodzielne eksperymentowanie podczas zajęć pozwoli im uwierzyć we własne siły. Zdobywana przez nich w ten sposób wiedza i umiejętności pozwolą im uwierzyć we własne siły i równe szanse do zdobywania sukcesów małych i dużych na równi z ich zdrowymi rówieśnikami.
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści


Bożena Bakuła, Katarzyna Kowalska i Joanna Ilarz
Studia Podyplomowe Oligofrenopedagogiki
Elbląg, luty 2009r.

P R O J E K T

I) Opis projektu
Projekt został opracowany dla uczniów z niedosłuchem klasy integracyjnej I e Gimnazjum nr 7 w Elblągu przez nauczyciela chemii. Będzie realizowany podczas planowych zajęć dydaktycznych z chemii w drugim semestrze w roku szkolnym 2008/9. Podstawą powstania tego projektu są specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z wadami słuchu, a także zadania szkoły które winny sprostać tym wymaganiom. Same opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej uczniów tej klasy zakwalifikowały ich do klasy o specjalnym toku nauczania ze względu na stan zdrowia i dysfunkcję narządu słuchu. Tylko samodzielne eksperymentowanie podczas zajęć pozwoli im uwierzyć we własne siły. Zdobywana przez nich w ten sposób wiedza i umiejętności pozwolą im uwierzyć we własne siły i równe szanse do zdobywania sukcesów małych i dużych na równi z ich zdrowymi rówieśnikami.
Potwierdza to stare chińskie przysłowie:

„MOGĘ ZAPOMNIEĆ O CZYM SŁYSZAŁEM, ALBO ZACHOWAĆ W PAMIĘCI TO, CO ZOBACZYŁEM. TO CO ZROBIŁEM MOGĘ ZROZUMIEĆ”.

Adresaci projektu nie są grupą jednorodną, są zróżnicowani pod względem możliwości intelektualnych, manualnych i werbalnych. Dysfunkcja narządu słuchu i trudności w komunikacji werbalnej stały się dla tych uczniów dodatkową barierą w poznawaniu rzeczywistości. Na uwagę zasługuje istniejące niebezpieczeństwo, że wszystkie przykrości i niepowodzenia szkolne mogą przypisać swojej własnej dysfunkcji, której nie zaakceptują, do której mogliby się nie przystosować. Najczęściej też uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, otrzymywane negatywne oceny szkolne przyjmują jako porażkę, czy też szykanowanie ich osoby. Uczniowie do których adresowany jest projekt reagują na słabe oceny płaczem, a czasami nawet i złością na nauczyciela i na szkołę. Trzeba więc przełamać ten stereotyp i umożliwić im zdobywanie sukcesów na miarę ich potrzeb i dostosować do ich indywidualnych możliwości.

Realizacja projektu wymaga od nauczyciela:
1. wykorzystania współczesnej wiedzy psychologicznej i uwzględnienia prawidłowości rozwoju pojęć poznawczych dzieci z dysfunkcją narządu słuchu,
2. planowania procesu edukacji jako naturalnego połączenia aktywności dzieci i wiedzy o otaczającym świecie, włączania ich do pracy indywidualnej i grupowej,
3. pobudzania aktywności dzieci poprzez stosowanie metod aktywizujących, przydzielania takich zadań aby były wykonalne na ich możliwości,
4. pozytywnego nastawienia do uczenia się w warunkach szkolnych,
5. pomocy uczniom w wyjściu z negatywnego dotychczas doświadczenia tych uczniów w szkole, czy też z najbliższego ich otoczenia, że dziecko niepełnosprawne jest „gorsze”
6. podkreślania nawet najdrobniejszych osiągnięć,

II) Cele projektu
1) Zaakceptowanie swojej niepełnosprawności - zrozumienie, że dysfunkcja nie wymaga „specjalnych względów” lecz wymaga specjalnych warunków pracy ...