Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
K O N S P E K T L E K C J I Z C H E M I I
Klasa I d
lekcja zaplanowana na dzień 25 lutego 2009r.
nauczyciel prowadzący – Bożena Bakuła
TEMAT:
Prawo stałości składu związku chemicznego.
Cel ogólny:
1. Uczniowie poznają treść i twórcę prawa stałości składu związku chemicznego jako drugie prawo chemiczne.
2. Uczniowie stosują prawo stałości składu związku chemicznego do rozwiązywania zadań.
Wiadomości – po zakończeniu lekcji uczeń wie:
- jaka jest treść prawa stałości składu związku chemicznego (A);
- kto sformułował prawo stałości składu związku chemicznego (A);
- co to jest stosunek wagowy pierwiastków w związku chemicznym (B).
Umiejętności – po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- obliczyć stosunek wagowy pierwiastków w związku chemicznym (C);
- określić wzór związku chemicznego na podstawie stosunku wagowego pierwiastków w tym związku (D).
Postawy:
Uczniowie nabywają i rozwijają szereg cennych umiejętności, takich jak:
- czytanie ze zrozumieniem,
- selekcja informacji,
- układanie planu,
- aktywne słuchanie,
- wypowiadanie się na forum grupy,
- współdziałanie przy realizacji zadania,
- pełnienie różnych ról.
- pracy w grupie
- analizy tekstów, dokonywania syntezy materiału
- przedstawiania i referowania treści istotnych, ich uporządkowania i tworzenia struktury
- dyskutowania
- współodpowiedzialności za innych
- rozwiązywanie konfliktów w grupie
Metoda pracy:
JIGSAW (dziksoł) czyli „uczenie się we współpracy”
Środki dydaktyczne:
karty pracy, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, układ okresowy pierwiastków, przybory do pisania
Motto:
"Czego się sam nie nauczysz, nie nauczysz innych, ktoś inny nie nauczy ciebie"
Przebieg lekcji:
1. Podział klasy na pięć grup po 5 lub 6 osób:
I grupa ( 1a, 1b, 1c, 1d, 1e)
II grupa ( 2a, 2b, 2c, 2c, 2d, 2e) itd.
2. Uczniowie otrzymują karty pracy z zadaniami i miejscem na rozwiązanie. Każda grupa wybiera lidera. Grupy rozwiązują otrzymane zagadnienia.
3. Uczniowie tworzą nowe grupy, tym razem I grupa literki a, II grupa literki b, III grupa literki c itd. …
4. Nowo powstałe grupy przekazują sobie nawzajem zdobytą wiedzę. Omawiają zagadnienia i sposób ich rozwiązania pozostałym jej członkom.
5. Uczniowie wracają do grup pierwotnych, w których początkowo pracowali i tu ostatecznie uzupełniają i przygotowują odpowiedź na zagadnienia otrzymane na początku lekcji.
6. Każda grupa reprezentuje rozwiązanie na forum klasy, udziela wyjaśnień na pytania uczniów, o ile będą. Ocena pracy każdej grupy.
7. Omówienie i zadanie pracy domowej :
Uzupełnić z ćwiczeń zadania 131, 132 i 136.