Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI
Metryczka konspektu:
Klasa VI
Przedmiot: język polski (1 x 45 min).
Temat lekcji: Analiza utworu „Muzeum” W. Szymborskiej.
Cele lekcji:
Cel strategiczny:
Uczeń poprawnie korzysta z informacji zawartych w podręczniku oraz z własnej wiedzy na temat analizy i interpretacji utworu poetyckiego
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- analizuje fragmenty tekstów poetyckich
- nazywa środki poetyckie i wskazuje ich funkcję, wskazuje odmiany liryki, formy dialogu i monologu lirycznego
- w oparciu o dostępne źródła rozumie pojęcie odmian liryki (bezpośrednia, pośrednia, zwrotu do adresata), monologu i dialogu lirycznego, rymu
- korzystając z podręcznika i plansz interaktywnych wypełnia kartę pracy
- potrafi płynnie, poprawnie wysławiać się
- potrafi wyrazić swoje zdanie
- potrafi pracować w grupie
- potrafi współpracować z nauczycielem i pozostałymi uczniami
- aktywnie włącza się w przekaz lekcyjny
Metody dydaktyczne:
- pogadanka
- zajęcia praktyczne
- metoda poszukująca
- metoda podająca
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Pomoce i środki dydaktyczne:
- karta pracy
- plansza ze środkami poetyckimi z Nowej Ery
- tabela i informacje z podręcznik ze s. 99 – 115
- Wiersz „Muzeum” W. Szymborskiej – podręcznik s. 110
- tablica interaktywna
Konspekt właściwy
OGNIWO WSTĘPNE
1. Sprawdzenie listy obecności
2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem lekcji, którym jest uporządkowanie wiadomości na temat liryki poprzez analizę utworu W. Szymborskiej „Muzeum” i ćwiczenia wspomagane informacjami zawartymi w podręczniku oraz na planszy.
OGNIWO CENTRALNE
1. Uczniowie wraz z nauczycielem analizują i przypominają informacje związane z analizą utworu poetyckiego – prezentacja PPS, karty: rodzaje literackie, środki stylistyczne, analiza utworu.
Uczniowie zapisują temat lekcji.
Nauczyciel czyta utwór W. Szymborskiej „Muzeum”.
Uczniowie po ponownym przeczytaniu tekstu W. Szymborskiej wypowiadają się na temat nastroju i tematyki wiersza oraz podmiotu lirycznego.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, których zadaniem jest wyszukanie w wierszu czasowników, które zapisane są w tabeli:
|GRUPA I |GRUPA II |
|„Jest”, „są” |„Nie ma” |
|talerze |apetytu |
|obrączki |wzajemności w uczuciach |
|wachlarz |rumieńca |
|miecze |gniewu |
|lutnia |muzyki |
|korona |głowy |
|rękawica |dłoni |
|but |nogi |
Uczniowie podsumowują prace w grupach, wraz z nauczycielem dochodzą do wniosku, że przedmioty żyją, a ludzie umarli. Zastanawiają się nad ulotnością ludzkiego życia i trwałością przedmiotów.
Uczniowie nadal pracując w grupach wypełniają karty pracy korzystając z własnej wiedzy
i informacji zawartych w podręczniku.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają karty pracy i wyszukują w podanych fragmentach środków poetyckich, podają ich nazwę i funkcję.
Nauczyciel podsumowuje prace w grupach.
OGNIWO KOŃCOWE
1. Uczniowie wraz nauczycielem próbują odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób odmiana liryki wpływa na odbiór dzieła literackiego
2. Uczniowie zapisują zadanie domowe:
1. Określ jaka odmiana liryki ...