Dodaj publikację
Autor
Justyna Chrzan
Data publikacji
2012-01-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
179

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt skupia się na kształceniu umiejętności analizy utworu poetyckiego, wyszukiwaniu środków poetyckich oraz wskazywaniu ich funkcji.
 Pobierz (doc, 54,0 KB)

Podgląd treści


Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

Metryczka konspektu:

Klasa VI
Przedmiot: język polski (1 x 45 min).
Temat lekcji: Analiza utworu „Muzeum” W. Szymborskiej.

Cele lekcji:

Cel strategiczny:
Uczeń poprawnie korzysta z informacji zawartych w podręczniku oraz z własnej wiedzy na temat analizy i interpretacji utworu poetyckiego

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- analizuje fragmenty tekstów poetyckich
- nazywa środki poetyckie i wskazuje ich funkcję, wskazuje odmiany liryki, formy dialogu i monologu lirycznego
- w oparciu o dostępne źródła rozumie pojęcie odmian liryki (bezpośrednia, pośrednia, zwrotu do adresata), monologu i dialogu lirycznego, rymu
- korzystając z podręcznika i plansz interaktywnych wypełnia kartę pracy
- potrafi płynnie, poprawnie wysławiać się
- potrafi wyrazić swoje zdanie
- potrafi pracować w grupie
- potrafi współpracować z nauczycielem i pozostałymi uczniami
- aktywnie włącza się w przekaz lekcyjny

Metody dydaktyczne:
- pogadanka
- zajęcia praktyczne
- metoda poszukująca
- metoda podająca

Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa

Pomoce i środki dydaktyczne:
- karta pracy
- plansza ze środkami poetyckimi z Nowej Ery
- tabela i informacje z podręcznik ze s. 99 – 115
- Wiersz „Muzeum” W. Szymborskiej – podręcznik s. 110
- tablica interaktywna

Konspekt właściwy

OGNIWO WSTĘPNE
1. Sprawdzenie listy obecności
2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem lekcji, którym jest uporządkowanie wiadomości na temat liryki poprzez analizę utworu W. Szymborskiej „Muzeum” i ćwiczenia wspomagane informacjami zawartymi w podręczniku oraz na planszy.

OGNIWO CENTRALNE
1. Uczniowie wraz z nauczycielem analizują i przypominają informacje związane z analizą utworu poetyckiego – prezentacja PPS, karty: rodzaje literackie, środki stylistyczne, analiza utworu.
Uczniowie zapisują temat lekcji.
Nauczyciel czyta utwór W. Szymborskiej „Muzeum”.
Uczniowie po ponownym przeczytaniu tekstu W. Szymborskiej wypowiadają się na temat nastroju i tematyki wiersza oraz podmiotu lirycznego.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, których zadaniem jest wyszukanie w wierszu czasowników, które zapisane są w tabeli:

|GRUPA I |GRUPA II |
|„Jest”, „są” |„Nie ma” |
|talerze |apetytu |
|obrączki |wzajemności w uczuciach |
|wachlarz |rumieńca |
|miecze |gniewu |
|lutnia |muzyki |
|korona |głowy |
|rękawica |dłoni |
|but |nogi |

Uczniowie podsumowują prace w grupach, wraz z nauczycielem dochodzą do wniosku, że przedmioty żyją, a ludzie umarli. Zastanawiają się nad ulotnością ludzkiego życia i trwałością przedmiotów.
Uczniowie nadal pracując w grupach wypełniają karty pracy korzystając z własnej wiedzy
i informacji zawartych w podręczniku.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają karty pracy i wyszukują w podanych fragmentach środków poetyckich, podają ich nazwę i funkcję.
Nauczyciel podsumowuje prace w grupach.

OGNIWO KOŃCOWE
1. Uczniowie wraz nauczycielem próbują odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób odmiana liryki wpływa na odbiór dzieła literackiego

2. Uczniowie zapisują zadanie domowe:
1. Określ jaka odmiana liryki ...