Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
|Imię i nazwisko |Temat |Data |Klasa |Lekcja |
|Banaś Ewa |Warunki życia w jeziorze w zależności od pór roku. |28.11.2011 | VI |31 |
| |Zajęcia terenowe – karta pracy |29.11.2011 |VI |32 |
|Dział: Krainy Polski i ich roślinność |
|Zakres treści: |Wiadomości: |
|– strefy jeziora |• wskazuje strefy jeziora |
|- flora i fauna jeziora |• wskazuje podział roślin wodnych: rośliny wynurzone, rośliny o liściach pływających, rośliny |
|- rozkład temperatur w jeziorze w różnych porach roku |zanurzone |
|- czynniki warunkujące życie w jeziorze |• odczytuje ze schematu temperaturę wody w jeziorze w poszczególnych porach roku |
|- mieszanie się wody w jeziorze |• analizuje rozkład temperatur w wodzie w poszczególnych porach roku |
|- łańcuch pokarmowy w jeziorze |• wyjaśnia, dlaczego woda w jeziorze nigdy nie zamarza |
| |• wyjaśnia, dlaczego wiosną następuje mieszanie się wody w zbiorniku |
| |• wyjaśnia związek między tworzeniem się lodu na powierzchni jeziora a trwaniem w nim życia |
| |Formy pracy |
|Postawy: |Indywidualna |
| |grupowa |
|Szanuje pomoce naukowe | |
|mobilizuje się do aktywnego uczestniczenie w lekcji | |
|rzetelnie wykonuje zadania | |
|Logicznie myśli, rozumuje i kojarzy fakty | |
|Metody: |Środki dydaktyczne: |
|Pogadanka |Podręcznik |
|Burza mózgów |Zeszyt ćwiczeń |
|Praca z tekstem |Karty pracy (załącznik 1,2,3) |
|Wykład |Prezentacja multimedialna (Jezioro rośliny i zwierzęta.ppt ) |
| |Film – Jezioro Długie k. Rzepina |
|Moment lekcji |Czynność nauczyciela |Czynność ucznia |Metody/Środki |
| | | |dydaktyczne |
|Sprawy organizacyjne |Sprawdzenie obecności |Odpowiadają na |Pogadanka wstępna |
| |Pytania do uczniów z poprzednich zajęć |zadane pytania | |
| |Wymień przystosowania zwierząt wodnych do życia w wodzie | | |
| |Jaką rolę pełnią u ryby łuski i śluz? | | |
| |Do czego służą płetwy i ogon? | | |
|Wprowadzenie do tematu |Podanie celu lekcji: |Zapisują w zeszytach| |
| |Warunki życia w jeziorze w zależności od pór roku. | | |
| |Omówienie tematu lekcji |Słucha |Pogadanka |
| |Jezioro, pojęcie, typ. rodzaj wody |Zapisuje |Wykład |
| |Strefy jeziora |obserwuje |Burza mózgów |
| |[pic] | | |
| |Roślinność jeziora |Odpowiadają na | |
| |[pic] |zadane pytania | |
| |Czynniki niezbędne do życia w jeziorze. | | |
| |1.Temperatura w poszczególnych porach roku | | |
| |2.Nasłonecznienie | | |
| |3.Pożywienie | | |
| |4.Zawartość tlenu w wodzie | | |
| |Warunki życia w jeziorze w zależności od pór roku. | | |
| |[pic] | | |
| |Organizmy żyjące w jeziorze – łańcuch pokarmowy | | |
| | | | |
| |Praca z podręcznikiem ćwiczeń | | |
| |praca z kartami pracy (zał. ) | | |
| | | | |
| |Pytania końcowe do uczniów: | | |
| |Omówić różnice między środowiskiem wodnym i lądowym? | | |
| |Wyjaśnij, co jest powodem mieszania się wody w jeziorze? | | |
| |Dlaczego woda jeziora nigdy nie zamarza do dna? | | |
| |Jakie są strefy występowania roślinności w jeziorze? | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|Podsumowanie | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | |Pogadanka końcowa |
| | | | |
Karta pracy do zajęć terenowych nad zbiornikiem wodnym
Data przeprowadzenia zajęć:
Nazwa zbiornika:
Pomoce: mapa okolicy, lupy, termometry, słoiki, kompasy, lornetka.
1. Na mapie Polski zaznacz miejsce gdzie znajduje się zbiornik wodny.
[pic]
2. Nazwij krainę ...