Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przedmiot:
Klasa: I
KONSPEKT LEKCJI
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
Temat lekcji:
Zasady tworzenia oraz formatowania dokumentów tekstowych.
Nr lekcji:
Liczba godzin na realizację tematu: 1.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Białobrzegach
Rok szkolny
2011/2012
1. Pomoce dydaktyczne i środki techniczne:
a) Wyposażenie pracowni w sprzęt komputerowy
b) Wyposażenie pracowni w oprogramowanie- edytor tekstu Microsoft Word.
c) Wzory dokumentów (plansze)
d) Wydruki (kserokopie) zadań do wykonania.
2. Wymagane wiadomości i umiejętności przed lekcją (wcześniej zlecone jako zadanie domowe):
a) znajomość podstawowych zasad formatowania jak np. zmiana rozmiaru, koloru, kroju czcionki
b) umiejętność wyrównywania tekstu
c) znajomość zasad stosowania wcięć i tabulatorów.
c) umiejętność zapisywania dokumentów.
3. Cele zajęć:
A. Cele ogólne: Powtórzenie, uporządkowanie i udoskonalenie nabytych umiejętności zakresu redagowania
i formatowania dokumentów tekstowych.
Wyjaśnienie i utrwalenie zasad redagowania tekstów.
- na czym polega redagowanie i formatowanie tekstu (jakie są zasady redagowania i formatowania
B. Cele szczegółowe:
a) uczeń będzie wiedział
tekstu)
- co to są atrybuty tekstu i kiedy je stosujemy,
- co to są wersaliki,
- jakie są parametry czcionek i w jaki sposób należy je stosować,
- co to jest indeks górny i dolny i kiedy stosujemy tę opcję,
- w jaki sposób można utworzyć nowy akapit,
- co to jest w cięcie i kiedy należy je stosować.
b) uczeń będzie pamiętał:
- o stosowaniu zasady nie używania nadmiernej ilości kroju pisma w jednym dokumencie oraz
nadmiernej wielości atrybutów tekstu, rozmiarów czcionki.
- o konieczności stosowania wcięć i akapitów w dokumentach
- o konieczności zapisania dokumentu.
c) uczeń będzie umiał (potrafił)
- tworzyć dokumenty tekstowe właściwie dobierając elementy formatowania
- dostrzegać błędy formatowania i korygować dostrzeżone nieprawidłowości
1
- dobrać atrybuty tekstu takie, jak: pogrubienie, kursywa, podkreślenie,
przekreślenie, wersaliki.
- zastosować indeks górny i dolny, obramowanie i cieniowanie.
- zastosować wcięcia i akapity
- dobrać odpowiednie ustawienie strony i wielkość marginesów
- zapisać i odczytać utworzony dokument.
- wyrabianie nawyku porządku i dyscypliny na stanowisku pracy
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- kultura dyskusji
- poszanowanie cudzej pracy.
C. Cele wychowawcze:
4. Metody nauczania:
a) metoda dominująca: metoda ćwiczeń
b) metody wspomagające : metoda dyskusji- pogadanka, wykład konwersatoryjny.
5. Forma nauczania (dominująca): indywidualna, praca w parach.
6. Zasada nauczania:
a) dominująca: zasada przystępności
b) zasady wspomagające: zasada stopniowania trudności.
7. Literatura pomocnicza:
a) „Technologia informacyjna 3W” J.Bock, E. Jabłońska-Stefanowicz, PWN
b) E. Krawczyński, Z. Talaga „ Technologia informacyjna” – zbiór zadań
8. Przebieg lekcji:
a) Nauczyciel sprawdza porządek w klasie, i jeśli są jakieś nieprawidłowości, prosi uczniów o wykonanie
odpowiednich czynności korygujących. Sprawdza obecność. Zwraca uwagę, czy uczniowie mają
identyfikatory i obuwie zmienne ...