Dodaj publikację
Autor
Żaneta Podlipniak
Data publikacji
2012-01-23
Średnia ocena
5,00
Pobrań
289

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski na zajęcia z kultury krajów anglojęzycznych dla szkoły podstawowej.
 Pobierz (doc, 61,5 KB)

Podgląd treści

Autorski program języka angielskiego

„Wybrane elementy realioznawcze

krajów anglojęzycznych”

Opracowała Żaneta Podlipniak

nauczyciel języka angielskiego

w Szkole Podstawowej

w Drawsku Pomorskim

Drawsko Pomorskie, rok szkolny 2010/2011

I. WSTĘP

Antoni Pawłowicz Czechow (1860-1904) pisał: „Bez znajomości języków obcych człowiek czuje się gorzej niż bez paszportu.” Układ z Szengen gwarantuje obywatelom Unii Europejskiej poruszanie się po terytorium jej państw bez paszportów, natomiast znajomość języka angielskiego jest niezbędna. Nie trzeba nawet wyjeżdżać z Polski – język angielski jest tu wszechobecny – w prasie, radiu, telewizji, na ulicach.

Dlatego, dla współczesnej szkoły jednym z priorytetów jest uczeń posługujący się językiem angielskim w stopniu komunikatywnym. Jednakże, dla osiągnięcia tego sukcesu nieodzowna jest znajomość realiów krajów anglojęzycznych. Jednym z zadań szkoły jest właśnie rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.

Uczniowie chętnie poznają święta i tradycje państw anglojęzycznych, porównują je do narodowych; fascynują się sławnymi postaciami ze świata sportu, filmu; śpiewają piosenki po angielsku. Podczas lekcji języka angielskiego uczniowie mają szansę poznać podstawowe elementy realiów krajów anglojęzycznych, jednak istnieje grupa uczniów szerzej zainteresowanych tym aspektem. Ten program jest napisany właśnie z myślą o nich.

II. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

Program ten będzie realizowany przez cały rok szkolny na zajęciach dodatkowych w wymiarze 2 godzin tygodniowo w ramach Szkolnego Klubu Europejskiego.

Program przeznaczony jest dla uczniów klas VI. Ponieważ warunkiem skutecznego nauczania języka angielskiego jest nauka w małych grupach językowych o zbliżonym poziomie zaawansowania, w zajęciach podczas których program będzie realizowany będzie brało udział około 10 osób (maksymalnie 15) określanych mianem „zdolnych”.
III. CELE NAUCZANIA

III.1. CELE OGÓLNE

Cele ogólne tego programu są zgodne z założeniami Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i zakładają:

1. Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe, m.in. przez pozytywną informację zwrotną dotyczącą ich indywidualnych umiejętności językowych.
2. Stopniowe przygotowywanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego.
3. Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.
4. Planowanie, organizowanie i ocenianie przez uczniów własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności. 5. Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji. 6. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy. 7. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwania się technologią informacyjną. 8. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy. 9. Rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań. 10. Zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego.

III. 2. CELE SZCZEGÓŁOWE

1. Wprowadzenie zagadnień ...