Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU
„Znajdź właściwe rozwiązanie”
dla wychowanków Internatu z grupy III, IV, V i VI
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
I. Cel główny: Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły
podstawowej i gimnazjum
II. Cele szczegółowe:
1. Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do
nie palenia.
2. Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność
odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
3. Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych
zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów
odmowy.
4. Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie
mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
5. Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i
kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
III. Adresaci programu:
1. Wychowankowie starszych grup wychowawczych z Internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-
Wychowawczego.
IV. Uczestnicy programu:
1. Dyrekcja szkoły, nauczyciele, społeczność szkolna, rodzice, przedstawiciele środowiska
lokalnego, młodzieżowi liderzy zdrowia.
V. Partnerzy programu:
1. Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego „Pomocna Dłoń
2. Biblioteka Publiczna
VI. Czas trwania programu:
27.01.2012 r. do 30.04.2012 r.
VII. Szkolny koordynator programu:
Jadwiga Jasionczak
VIII. Metody i formy realizacji programu:
1. Aktywne metody dydaktyczne wyzwalające u wychowanków własną inicjatywę:
„burza mózgów, dyskusja, odgrywanie scenek, praca w grupach, debaty „za i przeciw”,
projekcja dostępnych filmów wideo i DVD dotyczących omawianej problematyki, gazetki
ścienne, konkursy plastyczne, list do rodziców.
IX. Materiały i pomoce programowe:
poradnik dla koordynatora i realizatorów orogramu
ulotki
X. Efekty realizacji programu:
1. Przyswojenie wiedzy o tym, że:
•
•
nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem,
palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki
fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne,
oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia,
zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości,
•
•
• wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy
i środki masowego przekazu,
• większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali,
•
•
•
reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież,
dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia,
sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.
2. Kształtowanie postaw:
zobowiązujących do niepalenia,
dumy z faktu niepalenia,
•
•
• wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia,
•
odpowiedzialności za własne zdrowie.
3. Rozwinięcie umiejętności do:
przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu,
•
• wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia,
•
•
• wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać ...