Dodaj publikację
Autor
Jadwiga Jasionczak
Data publikacji
2012-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
263

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU „Znajdź właściwe rozwiązanie” dla wychowanków Internatu z grupy III, IV, V i VI Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Celem programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum.
 Pobierz (pdf, 84,9 KB)

Podgląd treści

PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU

„Znajdź właściwe rozwiązanie”

dla wychowanków Internatu z grupy III, IV, V i VI

Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

I. Cel główny: Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkoły

podstawowej i gimnazjum

II. Cele szczegółowe:

1. Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do
nie palenia.
2. Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność
odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
3. Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych
zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów
odmowy.
4. Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie
mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
5. Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i
kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.
III. Adresaci programu:
1. Wychowankowie starszych grup wychowawczych z Internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-
Wychowawczego.
IV. Uczestnicy programu:
1. Dyrekcja szkoły, nauczyciele, społeczność szkolna, rodzice, przedstawiciele środowiska
lokalnego, młodzieżowi liderzy zdrowia.
V. Partnerzy programu:
1. Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego „Pomocna Dłoń
2. Biblioteka Publiczna
VI. Czas trwania programu:
27.01.2012 r. do 30.04.2012 r.

VII. Szkolny koordynator programu:
Jadwiga Jasionczak

VIII. Metody i formy realizacji programu:
1. Aktywne metody dydaktyczne wyzwalające u wychowanków własną inicjatywę:

 „burza mózgów, dyskusja, odgrywanie scenek, praca w grupach, debaty „za i przeciw”,

projekcja dostępnych filmów wideo i DVD dotyczących omawianej problematyki, gazetki
ścienne, konkursy plastyczne, list do rodziców.

IX. Materiały i pomoce programowe:

 poradnik dla koordynatora i realizatorów orogramu
 ulotki

X. Efekty realizacji programu:

1. Przyswojenie wiedzy o tym, że:


nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem,
palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki
fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne,
oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia,
zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości,



• wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina, rówieśnicy

i środki masowego przekazu,

• większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali,


reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież,
dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia,
sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.

2. Kształtowanie postaw:

zobowiązujących do niepalenia,
dumy z faktu niepalenia,



• wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia,

odpowiedzialności za własne zdrowie.

3. Rozwinięcie umiejętności do:

przekazywania wiedzy i wyjaśniania własnych postaw wobec palenia tytoniu,


• wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia,


• wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać ...