Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Żywno
Data publikacji
2012-02-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
509

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera dokładny opis metody glottodydaktycznej - ślizganie sie po literach. Można ją wykorzystać z wielkim powodzeniem w przedszkolu lub w edukacji wczesnoszkolnej.
 Pobierz (docx, 19,8 KB)

Podgląd treści

Czytanie techniką „ślizgania się”.

Czytanie to nic innego jak chłonięcie, nabywanie treści tekstu. Zawsze jednak powinno być związane z jego rozumieniem.

„Czytanie w sensie podstawowym to docieranie do treści zakodowanej znakami graficznymi (literami). Czytaniem w sensie technicznym nazywamy proces przyporządkowywania wyraźnie określonym jednostkom graficznym wyraźnie określonych jednostek fonicznych języka naturalnego”( B. Rocławski, 2005).

Technika zwana „ ślizganiem się” z litery na literę ( z głoski na głoskę) jest wstępną techniką czytania, prowadzącą do płynnego czytania, ze zrozumieniem.

Do nauki czytania dzieci powinny być odpowiednio przygotowane poprzez rozbudowaną syntezę i analizę, która powinna zakończyć się syntezą i analizą fonemową z utrudnieniami. Posiadaną w ten sposób rezerwę intelektualną wykorzystają w czasie czytania, kiedy same będą musiały podawać sobie głoski do syntezy. Dzięki zabawom z literami, dzieci powinny poznać je tak dobrze, że bez problemu będą umiały podstawić właściwą głoskę. Powinny też posiadać dobrą, bierną znajomość liter i umiejętność ich szybkiego wiązania z fonemami oraz umiejętność wydłużania wyrazów. Każda litera winna jawić się w ich umysłach jako wiązka cech dystynktywnych. Dobrze zrealizowany etap przygotowania do czytania stanowi fundament czytania i świadczy o jego dalszym powodzeniu.

„Ślizganie się” jest wstępną nauką czytania. Polega na wydłużeniu artykulacji samogłosek (oprócz samogłosek nosowych: ą, ę). Nie wydłużamy też spółgłosek półotwartych j, ł, l, ń, przytartych c, dz, ć, dź, cz, dż oraz wybuchowych p, b, t, d, k, g. Wśród głosek nietrwałych są tylko dwie samogłoski. Pozostałe samogłoski są trwałe i na nich dzieci mogą zatrzymać się, gdy potrzebny będzie im czas na rozpoznanie następnych liter. Ślizganie się z wydłużeniem głoski służy właśnie rozpoznawaniu liter mniej znanych. Nie ślizgamy się z przedłużaniem czasu trwania głosek, jeśli nie ma takiej potrzeby. Jeśli dziecko szybko rozpoznaje litery, to powinno czytać ślizgając się z litery na literę w tempie normalnego wymawiania wyrazów.

Na przyspieszanie ślizgania się duży wpływ ma umiejętność szybkiego rozpoznawania często występujących sylab. Do czytania pierwszego tekstu powinniśmy dobrze przygotować dziecko. Powinniśmy sprawdzić, które litery mogą sprawiać trudność w czasie wiązania ich z odpowiedniki fonemami, które fragmenty wyrazów mogą być trudne do odczytania. Należy mieć pewność, że dziecko przeczyta ten tekst bez napięcia i z pełnym zrozumieniem. To pierwsze czytanie może zaważyć na dalszych losach czytania i pisania. Rozpoczynamy od czytania krótkich wyrazów i sylab, potem przechodzimy do prostego tekstu ( B. Rocławski, 2008).

Do ćwiczenia techniki czytania zwanej „ślizganiem się” znakomicie nadają się klocki LOGO oraz „Plansze do początkowej nauki czytania”. Nauka czytania techniką „ślizgania się” powinna mieć charakter przyjemnej ...