Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan zajęć dodatkowych „Ligawka podlaska-budowa instrumentów i nauka gry”.
Cele zajęć:
• zdobycie wiadomości na temat wytwarzania ludowych instrumentów pasterskich,
• nabycie umiejętności gry na ligawce,
• podtrzymywanie ciągłości gry na ligawce kultywowanej na naszym terenie,
| | | | | |
|Nr |Temat zajęć |Cele |Liczba godzin |Uwagi |
|1. |Do czego służyła i służy obecnie ligawka? |uczeń wie, skąd się wzięła nazwa instrumentu, | | |
| | |uczeń wie, do czego służyła kiedyś ligawka, | | |
| | |uczeń wie, do czego używa się obecnie ligawki, | | |
| | |uczeń wie, w jakich rejonach Polski gra się |2 | |
| | |na ligawce, | | |
| | |uczeń wie, jak się nazywają instrumenty podobne | | |
| | |do ligawki używane przez Górali i Kaszubów, | | |
|2. |Pozyskiwanie surowca potrzebnego do wytworzenia ligawki.|uczeń rozumie, że nie każde drewno jest dobrym materiałem na ligawkę | |Wycieczka do lasu |
| | |uczeń potrafi wybrać odpowiedni materiał |2 | |
| | |na ligawkę, | | |
|3. |Wstępna obróbka surowca. |uczeń rozumie, że bardzo ważne jest odpowiednie wysuszenie drewna, | |Lekcja będzie odbywała się u miejscowego |
| | |uczeń wie, jakich narzędzi należy użyć, aby poddać ligawkę wstępnej obróbce, | |twórcy ludowego wytwarzającego ligawki |
| | | |2 | |
|4. |Jak wykonać ligawkę, aby można było wydać z niej dźwięk?|uczeń wie, jakich narzędzi używano dawniej | |Lekcja będzie odbywała się u miejscowego |
| | |do wykonywania instrumentów pasterskich, | |twórcy ludowego wytwarzającego ligawki |
| | |uczeń wie, w jakiej kolejności należy wykonywać poszczególne czynności, aby powstał | | |
| | |gotowy instrument | | |
| | |uczeń rozumie, ze wszystkie czynności związane |4 | |
| | |z wytworzeniem instrumentu muszą być wykonywane | | |
| | |z dużą starannością, | | |
| | |uczeń potrafi wykonać proste czynności związane | | |
| | |z wykonaniem instrumentu, | | |
|5. |Jak brzmi dźwięk ligawki i innych drewnianych |uczeń potrafi odróżnić dźwięk ligawki od innych instrumentów pasterskich, | |Udział młodzieży w Międzynarodowym Konkursie |
| |instrumentów pasterskich? |uczeń wie, z jakich regionów świata pochodzą różne instrumenty pasterskie, |4 |Gry na Instrumentach Pasterskich |
|6. |Jak wydobyć dźwięk z instrumentu dętego? |uczeń rozumie, że bardzo ważny dla wydobycia czystego dźwięku jest odpowiedni | | |
| | |oddech, | | |
| | |uczeń potrafi wydobyć dźwięk z innego przedmiotu(np. rura od odkurzacza, rurka |2 | |
| | |wodociągowa, ustnik od trąbki), | | |
|7. |Moje pierwsze dźwięki wydobyte z ligawki. |uczeń wie, jak ułożyć usta na ustniku, aby powstał dźwięk, | | |
| | |uczeń potrafi wydobyć dźwięk z instrumentu, |2 | |
|8. |Układamy dźwięki w melodię. |uczeń potrafi powtórzyć po sobie kilka razy ten sam dźwięk, | | |
| | |uczeń potrafi zagrać kilka dźwięków jeden | | |
| | |po drugim, |4 | |
| | |uczeń próbuje zagrać melodię złożoną z ćwiczonych wcześniej dźwięków, | | |
|9. |Wycieczka do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu na wystawę |porównanie instrumentów pasterskich wykonanych dawniej za pomocą prymitywnych | | |
| |instrumentów pasterskich. |narzędzi | | |
| | |z instrumentami wykonanymi w dzisiejszych czasach przy użyciu bardziej |2 | |
| | |zaawansowanych technicznie narzędzi, | | |
|10. |Doskonalenie gry na ligawce. |doskonalenie umiejętności ...