Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
agutek, 2012-02-08
Suuuper - bardzo się przyda. ogromne dzięki
PROGRAM NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Ucznia gimnazjum z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Nauczyciel: Ewa Polak - Niemyjska
Rok szkolny: 2008/2009
Liczba godzin: 46 w ciągu roku szkolnego
1.Założenia programu
Program niniejszy jest dostosowany do potrzeb i możliwości intelektualnych ucznia, który kontynuuje naukę języka angielskiego. Jest wynikiem obserwacji potrzeb ucznia i metod nauczania , które okazały się najlepiej trafiać do ucznia. Jakub pomimo wielu dysfunkcji wykazuje zainteresowanie i chęć do nauki. Dostosowanie metod i form pracy podczas zajęć pozwoli na rozwój motywacji do dalszej nauki języka obcego.
2. Cele nauczania
Cele ogólne:
Nadrzędnym celem programu jest uwrażliwienie ucznia na język angielski i osłuchanie się z nim. Nauczanie języka obcego ma wspierać jego w rozwoju i ułatwić korzystanie z komputera. Program rozwija kompetencje kluczowe:
➢ komunikowania się z innymi
➢ krytycznego i logicznego myślenia(np. poprzez ćwiczenia porządkujące, klasyfikujące, przyczynowo-skutkowe, porównujące)
➢ działania i aktywnego udziału w nauce
➢ korzystanie z technologii komputerowej( poszukiwanie informacji, materiałów)
➢ poszerzenie wiadomości o innych kulturach i wpajanie tolerancji wobec innych narodowości.
Cele szczegółowe:
Nauczanie języka angielskiego oparte jest na rozwijaniu czterech sprawności językowych, tj. mówienia, słuchania, czytania i pisania. W przypadku Jakuba szczególną uwagę należy zwrócić na słuchanie i mówienie a w następnej kolejności pisanie i czytanie.
Sprawność słuchania:
➢ stopniowe osłuchanie z dźwiękami i intonacją języka angielskiego
➢ słuchanie tekstów angielskich różnego rodzaju( polecenia nauczyciela, opowiadania, scenki, piosenki)
➢ rozwijanie umiejętności rozumienia poleceń nauczyciela i odpowiedniego reagowania na nie.
Sprawność mówienia:
➢ stopniowe wyrabianie poprawnej wymowy i intonacji w języku angielskim
➢ wyrabianie nawyków językowych przez powtarzanie chóralne i indywidualne
➢ stosowanie stałych zwrotów językowych
Sprawność pisania:
➢ stopniowe wprowadzanie pisowni pojedynczych wyrazów (przepisywanie według wzoru na komputerze lub przy pomocy układanki literowej)
➢ stopniowe rozwijanie umiejętności przepisywania zdań i uzupełniania wzoru
➢ tworzenie grup leksykalnych
➢ Ze względu na słabą sprawność manualną Jakuba, większość ćwiczeń w pisaniu będzie wykonywana przy pomocy komputera, stempli, wzorów liter i gotowych wyrazów.
Sprawność czytania:
➢ rozwijanie umiejętności rozpoznawania formy graficznej słów i kojarzenia jej z formą fonetyczną
➢ stopniowe oswajanie z formą pisemną słów, a następnie zdań w języku angielskim
➢ czytanie na głos pojedynczych wyrazów.
➢ Rozumienie poleceń w programach komputerowych
➢ Posługiwanie się słownikiem w wersji CD
3. Treści nauczania
Treści nauczania obejmują następujący zakres tematyczny:
➢ Ja
➢ Moja rodzina
➢ Dom
➢ Hobby
➢ Środowisko
➢ Moje miasto
➢ Polska
➢ Inne kraje
Grupy leksykalne:
➢ Liczby 1-20
➢ Niektóre kolory
➢ Zabawki
➢ Zwierzęta
➢ Części ciała
➢ Części ubrania
➢ Produkty żywnościowe
➢ Członkowie rodziny
➢ Pomieszczenia w domu
➢ Wyposażenie domu
➢ Dni tygodnia
➢ Miesiące
➢ Pory roku
➢ Pogoda
➢ Czynności związane z ruchem
➢ Instytucje
➢ Środki transportu
➢ Cechy krajobrazu
➢ Nazwy ...