Dodaj publikację
Autor
Ewa Polak-Niemyjska
Data publikacji
2012-02-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
234

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program nauczania języka angielskiego ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - gimnazjum.
 Pobierz (doc, 68,5 KB)

Komentarze

agutek, 2012-02-08

Suuuper - bardzo się przyda. ogromne dzięki

Podgląd treści

PROGRAM NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Ucznia gimnazjum z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Nauczyciel: Ewa Polak - Niemyjska
Rok szkolny: 2008/2009
Liczba godzin: 46 w ciągu roku szkolnego

1.Założenia programu

Program niniejszy jest dostosowany do potrzeb i możliwości intelektualnych ucznia, który kontynuuje naukę języka angielskiego. Jest wynikiem obserwacji potrzeb ucznia i metod nauczania , które okazały się najlepiej trafiać do ucznia. Jakub pomimo wielu dysfunkcji wykazuje zainteresowanie i chęć do nauki. Dostosowanie metod i form pracy podczas zajęć pozwoli na rozwój motywacji do dalszej nauki języka obcego.

2. Cele nauczania

Cele ogólne:

Nadrzędnym celem programu jest uwrażliwienie ucznia na język angielski i osłuchanie się z nim. Nauczanie języka obcego ma wspierać jego w rozwoju i ułatwić korzystanie z komputera. Program rozwija kompetencje kluczowe:
➢ komunikowania się z innymi
➢ krytycznego i logicznego myślenia(np. poprzez ćwiczenia porządkujące, klasyfikujące, przyczynowo-skutkowe, porównujące)
➢ działania i aktywnego udziału w nauce
➢ korzystanie z technologii komputerowej( poszukiwanie informacji, materiałów)
➢ poszerzenie wiadomości o innych kulturach i wpajanie tolerancji wobec innych narodowości.

Cele szczegółowe:

Nauczanie języka angielskiego oparte jest na rozwijaniu czterech sprawności językowych, tj. mówienia, słuchania, czytania i pisania. W przypadku Jakuba szczególną uwagę należy zwrócić na słuchanie i mówienie a w następnej kolejności pisanie i czytanie.

Sprawność słuchania:

➢ stopniowe osłuchanie z dźwiękami i intonacją języka angielskiego
➢ słuchanie tekstów angielskich różnego rodzaju( polecenia nauczyciela, opowiadania, scenki, piosenki)
➢ rozwijanie umiejętności rozumienia poleceń nauczyciela i odpowiedniego reagowania na nie.

Sprawność mówienia:

➢ stopniowe wyrabianie poprawnej wymowy i intonacji w języku angielskim
➢ wyrabianie nawyków językowych przez powtarzanie chóralne i indywidualne
➢ stosowanie stałych zwrotów językowych

Sprawność pisania:

➢ stopniowe wprowadzanie pisowni pojedynczych wyrazów (przepisywanie według wzoru na komputerze lub przy pomocy układanki literowej)
➢ stopniowe rozwijanie umiejętności przepisywania zdań i uzupełniania wzoru
➢ tworzenie grup leksykalnych
➢ Ze względu na słabą sprawność manualną Jakuba, większość ćwiczeń w pisaniu będzie wykonywana przy pomocy komputera, stempli, wzorów liter i gotowych wyrazów.

Sprawność czytania:

➢ rozwijanie umiejętności rozpoznawania formy graficznej słów i kojarzenia jej z formą fonetyczną
➢ stopniowe oswajanie z formą pisemną słów, a następnie zdań w języku angielskim
➢ czytanie na głos pojedynczych wyrazów.
➢ Rozumienie poleceń w programach komputerowych
➢ Posługiwanie się słownikiem w wersji CD

3. Treści nauczania

Treści nauczania obejmują następujący zakres tematyczny:
➢ Ja
➢ Moja rodzina
➢ Dom
➢ Hobby
➢ Środowisko
➢ Moje miasto
➢ Polska
➢ Inne kraje

Grupy leksykalne:

➢ Liczby 1-20
➢ Niektóre kolory
➢ Zabawki
➢ Zwierzęta
➢ Części ciała
➢ Części ubrania
➢ Produkty żywnościowe
➢ Członkowie rodziny
➢ Pomieszczenia w domu
➢ Wyposażenie domu
➢ Dni tygodnia
➢ Miesiące
➢ Pory roku
➢ Pogoda
➢ Czynności związane z ruchem
➢ Instytucje
➢ Środki transportu
➢ Cechy krajobrazu
➢ Nazwy ...