Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„TOLERANCJA I SZACUNEK WOBEC INNYCH”
Scenariusz zajęć przeznaczonych na godzinę wychowawczą, warsztaty samorządowe w klasach IV – VI.
Cele:
- kształtowanie postawy szacunku wobec drugiego człowieka,
- wzmacnianie więzi emocjonalnych, wzajemnego zrozumienia, życzliwości,
- kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec siebie i innych osób,
- przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów,
- przeciwdziałanie konfliktom w grupie,
- uczenie empatii,
- integracja grupy.
Metody: zabawowa, dyskusyjna, pokaz, praktyczne działania uczniów
Formy: praca indywidualna, grupowa, zespołowa
Środki:
Alfabet Braille’a
Arkusze papieru, mazaki,
Tablica,
Pomoce do poznania zmysłowego:
dotykowe (przedmioty w worku)
węchowe (kawa, goździki, mandarynka, perfumy)
smakowe (sól, czekolada, rodzynki, chleb)
Czas: 1 godzina
Przebieg zajęć:
Podział uczniów na 3 grupy.
Jedna osoba z każdej grupy wykonuje po jednym zadaniu, do których należą:
- rozpoznanie przedmiotu po zapachu
- rozpoznanie przedmiotu po węchu
- rozpoznanie przedmiotu po dotyku
Praca indywidualna
- Każdy uczeń próbuje narysować np. kwiatka za pomocą ust, stóp.
- Wszyscy uczniowie próbują usiąść na krzesełka z podłogi pomagając sobie jedynie rękami (jakby mieli niesprawne nogi).
Praca w grupach.
Rozdanie dla grup alfabetu Braille’a. Zadanie polega na rozszyfrowaniu hasła „TOLERANCJA”.
Burza mózgów.
Wspólne poszukiwanie definicji TOLERANCJA
Praca w grupie.
Zadanie polega na wypisaniu przez uczniów zachowań nietolerancyjnych
( np. obgadywanie, agresja słowna, fizyczna, psychiczna, niechęć, używanie wyzwisk wrogość, wyśmiewanie)
Rozmowa:
Dlaczego zachowujemy się nietolerancyjnie?
Czy ktoś z Was odczuł na sobie któreś z tych zachowań?
Praca indywidualna.
Uczniowie napiszą na kartkach, co zrobią, aby pokazać, że są tolerancyjni.
Kartki zostaną zamieszczone na tablicy.
Podsumowanie:
Pytania na TAK/NIE:
Czy wartość człowieka zależy od koloru skóry?
Czy wartość człowieka zależy od tego jakiej jest narodowości?
Czy wartość człowieka zależy od tego jakiej jest orientacji seksualnej?
Czy wartość człowieka zależy od wykonywanego zawodu?
Czy wartość człowieka zależy od płci?
Czy wartość człowieka zależy od jego wieku?
Czy wartość człowieka zależy od jego koloru włosów?
Czy wartość człowieka zależy od urody?
Pamiętajcie:
„WSZYSCY JESTEŚMY TACY SAMI, CHOĆ KAŻDY Z NAS JEST INNY”