Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Znaczenie zabawy w rozwoju dzieci 3-letnich
Zabawa zajmuje tak znaczną część życia dziecka 3-letniego, że często nie dostrzegamy jej znaczenia. Odgrywa jednak ona ogromną rolę dla naszych pociech w następujących płaszczyznach rozwoju:
- fizycznej – wspomaga rozwój mięśni i sprawności manualnej oraz umożliwia wyładowanie energii, która – jeśli jest blokowana – wywołuje napięcie i rozdrażnienie,
- społecznej – uczy określonych form zachowania, współpracy, dzielenia się z innymi, przyjaźni oraz innych umiejętności i uczuć, bez których dziecko staje się samolubne i dominujące,
- poznawczej – uczy dostrzegania kształtów, kolorów, rozmiarów i struktury przedmiotów .
Zrozumienie indywidualnego sensu zabawy dziecka wymaga bardzo uważnej obserwacji nie tylko jej treści i formy, ale także towarzyszących jej gestów dziecka, wypowiadanych przez nie słów, a nawet uwidaczniających się ruchów ciała, zwłaszcza mimiki. Wszystkie dzieci mają wrodzoną potrzebę bawienia się. Zabawa stwarza dziecku niezliczone okazje do podejmowania aktywności, doznawania radości, pewności siebie, poczucia przydatności, a nawet niezbędności. Jest ona czymś nadzwyczajnym, niepojętym wręcz, dziwnym, magicznym, skoro sprawia, że mokre od łez oczy dziecka osuszają się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zabawa potrafi przenosić bawiących się malców w inny, cudowny, idealny wręcz świat, gdzie nie ma zakazów, barier, granic ani czyhających niebezpieczeństw. Gdzie nikt nikomu niczego nie nakazuje, nie zmusza do niczego, a jednak nikt nie próżnuje. Gdzie, pomimo tak niekiedy ogromnego wysiłku, nikt nie jest zmęczony. Potrafi ona zatrzeć różnice pomiędzy dziećmi. Znosi wszelkie podziały między bawiącymi się. Nie dzieli uczestników zabawy na ładnych i brzydkich, aktywnych i pasywnych, śmiejących się i ponuraków. Zaciera granice między fikcją, będącą wytworem bujnej niekiedy wyobraźni, a rzeczywistością. Zabawa dziecka to lekarstwo praktycznie na wszystko: na rozwój mięśni i kośćca, uodpornienie jego organizmu na choroby i stres, na dobre samopoczucie, beztroskę, humor i nastrój. Zabawa potrafi wymodelować ładną i zgrabną sylwetkę dziecka. Prostuje i wygładza wszelkie zbędne „krzywizny” i „załamania” (fizyczne i psychiczne), które czasem bywają powodem trudności w poruszaniu się czy wykonywaniu innych istotnych czynności. Dostarcza życiodajnego tlenu, wpływa na procesy metaboliczne, zapobiega magazynowaniu zbędnych zapasów tłuszczu, wysmukla sylwetkę. Potrafi nauczyć malucha pokonywania trudów życia. Uczy cierpliwości, wytrwałości, rzetelności, uczciwości, prawdomówności, odwagi, umiejętności podporządkowania się grupie, zgodności współżycia i tolerancji. Uczy dziecko, jak samo może zadbać o pozyskanie zabawki, którą ma ochotę się bawić, i tego, jaka ma być oprawa samej zabawy. Zabawa pozwala dziecku zapoznać się z różnymi, czasem nawet niebezpiecznymi, narzędziami pracy i poznawać ich funkcje. Zabawa wreszcie pozwala dokładnie zdiagnozować stan potrzeb i możliwości bawiącego się dziecka. Pozwala zorientować się, jak ono funkcjonuje w swoim środowisku ...