Dodaj publikację
Autor
agnieszka dębska
Data publikacji
2012-02-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
86

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykładowy plan pracy z zakresu edukacji językowej skierowany do dzieci grup najmłodszych- 3, 4 letnich.
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Podgląd treści


PLAN PRACY INDYWIDUALNEJ Z ZAKRESU EDUKACJI JĘZYKOWEJ.

Grupa wiekowa: 3- 4latki
Nauczyciel: Agnieszka Dębska
Przedszkole Niepubliczne „Raczek” w Toruniu

Charakterystyka mowy:
1.Zamiana głoski k na t, g na d, pozostałe głoski zgodne z rozwojem.
Główny cel:
- wywoływanie poszczególnych głosek, utrwalanie wzorca słuchowego i kinestetyczno-ruchowego. Utrwalanie głosek w mowie
- nauka artykulacji głosek tylnojęzykowych k, g
Realizacja celu głównego odbywa się:
- podczas ćwiczeń z nauczycielem na zajęciach dydaktycznych
- podczas pracy indywidualnej nauczyciela
- w trakcie spotkań z logopedą
- podczas pracy rodzica w domu

Obszar pracy nauczyciela:

OBSZAR I
NAUCZYCIEL – DZIECKO
Nauczyciel:
- prowadzi obserwację dziecka
- prowadzi pracę indywidualną
- zapisuje notatki w zeszycie pracy indywidualnej
- stosuje metody aktywne, które włączają wszystkie dzieci
- różnicuje materiały pod względem trudności

OBSZAR II
NAUCZYCIEL – RODZIC
Nauczyciel:
- przeprowadza rozmowy z rodzicami
- uzgadnia zakres oddziaływań na dziecko oraz zadań realizowanych w przedszkolu i w domu
- dzieli się spostrzeżeniami na temat postępów, bądź ich braku
- włączanie rodziców do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
- prowadzi zajęcia otwarte dla rodziców, aby mogli obserwować dziecko w różnych sytuacjach edukacyjnych

OBSZAR III
RODZIC – DZIECKO
Rodzic:
- kontynuuje pracę z dzieckiem, wspierając i poszerzając pracę nauczyciela
- codziennie czyta bajkę i wspólnie opowiada
- współpracuje z nauczycielem, bierze udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom” w przedszkolu

OBSZAR IV
NAUCZYCIEL – SPECJALISTA
Nauczyciel:
- kieruje dziecko na zajęcia do logopedy

Sposób realizacji pracy indywidualnej:
- uświadomienie położenia narządów mowy;
- prawidłowe ułożenie języka i warg;
- ćwiczenia na sylabach z głoską w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
- zabawy dźwiękonaśladowcze- domina, naśladowanie głosów zwierząt;
- wyklaskiwanie sylab;
- tworzenie wyrazów z ćwiczoną głoską;
- tworzenie zdań z ćwiczoną głoską;
- kontrola wzrokowa;
- zabawy na sylabach zawierającymi ćwiczoną głoskę;
- ćwiczenia głosek w wyrazach;
- ćwiczenia głosek w zbitkach wyrazowych;
ćwiczenia głosek w zdaniach;
- tworzenie wypowiedzi z wyrazami zawierającymi ćwiczoną głoskę;
- dobieranie obrazków z ćwiczoną głoską;
- opowiadanie obrazków z ćwiczoną głoską;
- rozwiązywanie zagadek z ćwiczoną głoską;
- nauka wierszy

PRZYKŁADOWE ZABAWY:
• chrząkanie, kaszlenie
• wyszukiwanie, nazywanie na obrazku przedmiotów, zwierząt z ćwiczoną głoską
• „Biedroneczki są w kropeczki”- przenoszenie kropek biedronki za pomocą słomki
• „Karmienie króliczka” – kolorowanie koniczynek po prawidłowym powtórzeniu sylaby – wyrazu z ćwiczoną głoską
• oddechowe – polegające na wydłużeniu fazy wydechowej, pogłębieniu oddechu, rozruszaniu przepony i usunięciu nadmiernego napięcia mięśniowego, np. „Kolorowe piórka”- dzieci otrzymują piórka w różnych kolorach i dmuchając w nie starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu; „Lokomotywa”- dzieci naśladują dźwięki lokomotywy. Lokomotywa wypuszcza parę: pssssss, szszszszsz, ffffffff; jedzie: czczczcz, szszszszsz; pędzi: tuf, tuf, tuf; hamuje: pssssss
• usprawniające narządy mowy – polegające na wypracowaniu zręcznych ruchów tych narządów, czucia ruchu, a także ...