Dodaj publikację
Autor
Dorota Pakuła - Goś
Data publikacji
2012-02-13
Średnia ocena
5,00
Pobrań
243

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 6 - letnich utrwalającego różnicowanie głosek szumiących i syczących (S  Š).
 Pobierz (doc, 105,0 KB)

Komentarze

dorotadziedzic, 2012-02-15

Bardzo fajny konspekt. jego głównym atutem jest gotowy zestaw pomocy dla nauczyciela - kart pracy. Mało jest konspektów z załączonymi kartami pracy. dziękuję autorce. Chętnie wykorzystam ten konspekt w trakcie swojej pracy .

izkaolek, 2012-02-23, ocena:

Podoba mi się Pani scenariusz. Dziękuję.

Podgląd treści


Scenariusz zajęcia (logopedia).

Grupa wiekowa : 6 – latki

Temat : Szymek i Sylwia – różnicowanie głosek szumiących i syczących.

Cele:

• ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie);

• rozwijanie słuchu fonematycznego – słuchowe różnicowanie głosek š i s;

• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej;

Pomoce dydaktyczne: pacynki chłopca i dziewczynki, płyta CD „Piosenki ortofoniczne”, kubeczki z sokiem, miseczki z ryżem preparowanym, obrazki i przedmioty, w których nazwach są głoski š i s, Karta pracy nr 1 i nr 2, kartoniki z symbolicznym oznaczeniem głosek š i s dla każdego dziecka.

Przebieg:

1. Ćwiczenia narządów mowy z wykorzystaniem wiersza: „Język akrobata” I. Rutkowskiej – Błachowiak. Nauczycielka recytuje wiersz, a dzieci wykonują ćwiczenia narządów mowy.

Na początku jest rozgrzewka,

Językowa w przód wywieszka, ( wysuwanie języka z jamy ustnej)

Wszystkim nam się pokazuje.

Brawo! Brawo! (kląskanie językiem)

W dół i w górę, (unoszenie języka w kierunku nosa i brody)

W lewo, w prawo. (kierowanie języka do kącików ust)

Pięknie ćwiczy!

Brawo! Brawo! (kląskanie językiem)

Już rozgrzewka zakończona,

Ząbki liczyć przyszła pora, (dotykanie zębów górnych i dolnych czubkiem języka)

Język ząbki poleruje, (masowanie języka o zęby)

Każdy dotknie i wyczuje.

2. Powitanie – przedstawienie pacynek chłopca i dziewczynki, nadanie im imion: Szymek i Sylwia, zaproszenie do wspólnej zabawy.

Ćwiczenia słuchowe – wyodrębnianie głoski w nagłosie imion chłopca i dziewczynki. Omówienie układu narządów artykulacyjnych podczas artykulacji głosek š i s. Symboliczne oznaczenie głoski š – kółeczko, strzałka w górę, głoski s – uśmiech, strzałka w dół.

3. Karta pracy nr 1. Dorysowywanie brakujących elementów twarzy: oczy, nos, uszy, usta (zgodnie z układem warg podczas wybrzmiewania głoski š i s w imionach bohaterów).

4. Piosenka ortofoniczna – „Szumiąca przyroda”. Szymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda. Nauczycielka śpiewa, a dzieci szumią.

Szumi, szumi wietrzyk – szszsz…

Szumi, szumi deszczyk – szszsz…

Szumią, szumią drzewa – szszsz…

Jesień wita was!

Szumi, szumi woda – szszsz….

Szumią, szumią pola – szszsz…

Jesień wita was!

5. Ćwiczenie oddechowe „Obiad”

Po długim spacerze Szymek i Sylwia poczuli się głodni. Sylwia przygotowała sok, a Szymek ryż – dmuchanie przez słomkę do małej ilości soku w kubeczkach i ryżu w miseczkach.

6. Różnicowanie głosek š i s. „Co zjadł Szymek, a co Sylwia?”

Wybieranie produktów (obrazki) z głoską š w nazwie dla Szymka i głoską s dla Sylwii.

š– szynka, groszek, pietruszka, gruszka, szaszłyk;

s – ser, masło, kapusta, mięso, sałata.

7. Karta pracy nr 2. Wybieranie obrazków, w których nazwie zawarta jest głoska s.

8. Różnicowanie głosek š i s. „Robimy porządki”.

Rodzice Szymka i Sylwii ...