Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
dorotadziedzic, 2012-02-15
Bardzo fajny konspekt. jego głównym atutem jest gotowy zestaw pomocy dla nauczyciela - kart pracy. Mało jest konspektów z załączonymi kartami pracy. dziękuję autorce. Chętnie wykorzystam ten konspekt w trakcie swojej pracy .
izkaolek, 2012-02-23, ocena:
Podoba mi się Pani scenariusz. Dziękuję.
Scenariusz zajęcia (logopedia).
Grupa wiekowa : 6 – latki
Temat : Szymek i Sylwia – różnicowanie głosek szumiących i syczących.
Cele:
• ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie);
• rozwijanie słuchu fonematycznego – słuchowe różnicowanie głosek š i s;
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej;
Pomoce dydaktyczne: pacynki chłopca i dziewczynki, płyta CD „Piosenki ortofoniczne”, kubeczki z sokiem, miseczki z ryżem preparowanym, obrazki i przedmioty, w których nazwach są głoski š i s, Karta pracy nr 1 i nr 2, kartoniki z symbolicznym oznaczeniem głosek š i s dla każdego dziecka.
Przebieg:
1. Ćwiczenia narządów mowy z wykorzystaniem wiersza: „Język akrobata” I. Rutkowskiej – Błachowiak. Nauczycielka recytuje wiersz, a dzieci wykonują ćwiczenia narządów mowy.
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa w przód wywieszka, ( wysuwanie języka z jamy ustnej)
Wszystkim nam się pokazuje.
Brawo! Brawo! (kląskanie językiem)
W dół i w górę, (unoszenie języka w kierunku nosa i brody)
W lewo, w prawo. (kierowanie języka do kącików ust)
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo! (kląskanie językiem)
Już rozgrzewka zakończona,
Ząbki liczyć przyszła pora, (dotykanie zębów górnych i dolnych czubkiem języka)
Język ząbki poleruje, (masowanie języka o zęby)
Każdy dotknie i wyczuje.
2. Powitanie – przedstawienie pacynek chłopca i dziewczynki, nadanie im imion: Szymek i Sylwia, zaproszenie do wspólnej zabawy.
Ćwiczenia słuchowe – wyodrębnianie głoski w nagłosie imion chłopca i dziewczynki. Omówienie układu narządów artykulacyjnych podczas artykulacji głosek š i s. Symboliczne oznaczenie głoski š – kółeczko, strzałka w górę, głoski s – uśmiech, strzałka w dół.
3. Karta pracy nr 1. Dorysowywanie brakujących elementów twarzy: oczy, nos, uszy, usta (zgodnie z układem warg podczas wybrzmiewania głoski š i s w imionach bohaterów).
4. Piosenka ortofoniczna – „Szumiąca przyroda”. Szymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda. Nauczycielka śpiewa, a dzieci szumią.
Szumi, szumi wietrzyk – szszsz…
Szumi, szumi deszczyk – szszsz…
Szumią, szumią drzewa – szszsz…
Jesień wita was!
Szumi, szumi woda – szszsz….
Szumią, szumią pola – szszsz…
Jesień wita was!
5. Ćwiczenie oddechowe „Obiad”
Po długim spacerze Szymek i Sylwia poczuli się głodni. Sylwia przygotowała sok, a Szymek ryż – dmuchanie przez słomkę do małej ilości soku w kubeczkach i ryżu w miseczkach.
6. Różnicowanie głosek š i s. „Co zjadł Szymek, a co Sylwia?”
Wybieranie produktów (obrazki) z głoską š w nazwie dla Szymka i głoską s dla Sylwii.
š– szynka, groszek, pietruszka, gruszka, szaszłyk;
s – ser, masło, kapusta, mięso, sałata.
7. Karta pracy nr 2. Wybieranie obrazków, w których nazwie zawarta jest głoska s.
8. Różnicowanie głosek š i s. „Robimy porządki”.
Rodzice Szymka i Sylwii ...