Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wprowadzenie. 1 1
Program nauczania języka polskiego jest przeznaczony do realizacji w gimnazjum specjalnym.Uwzględniono w nim specyfikę rozwoju uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Podstawowym celem nauczania jest opanowanie przez uczniów języka ojczystego , aby zdobyli podstawowe umiejętności i sprawności, które pomogą im w przygotowaniu się do samodzielnego życia w społeczeństwa. Program zakłada dużą swobodę w projektowaniu procesu kształcenia.Kładzie nacisk na kształcenie umiejętności wsparte potrzebną wiedzą w zakresie kształcenia językowego. Zestaw lektur zawiera przykłady klasyki literatury polskiej i europejskiej, teksty popularnonaukowe, publicystyczne. Ich dobór pozwala na poznanie tradycji i wszechstronny rozwój osobowości ucznia.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń samodzielnie korzysta z informacji, rozumie komunikaty o coraz skomplikowanej organizacji- werbalne i niewerbalne. Podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich zrozumienia.
2. Analiza i interpretacja tekstów.
Uczeń doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury:
zyskuje nowe narzędzia , dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna.Rozwija wyobraźnię , twórcze myślenie i samodzielność w zdobywaniu wiedzy i działaniu.
3. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń zyskuje coraz wyrażniejszą świadomość językową, które służą formułowaniu wypowiedzi: zdobywaniu wiedzy. Wyrabia nawyk krytycznego odbioru tekstów literackich i innych dzieł kultury. Wyrabia w sobie szacunek do siebie i innych,poszanowanie drugiej jednostki, kształcenie umiejętności skutecznego nawiązywania i podtrzymywania kontaktów międzyludzkich z uwzględnieniem zasad grzeczności, bezinteresowności i tolerancji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe dla klasy I.
Mówienie i słuchanie.
- wspomaganie uczniów w eliminowaniu błędów językowych,
- doskonalenie umiejętności redagowania form wypowiedzi pisemnej,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania bogactwa, wieloznaczności
i wielofunkcyjności słów oraz świadomego ich używania,
- wyrabianie nawyku samodzielnego poszukiwania i selekcjonowania potrzebnych
materiałów i informacji.
- kształcenie umiejętności sprawnego korzystania ze słowników, katalogów
- bibliotecznych, internetu oraz programów komputerowych 2
-określanie cech liryki jako rodzaju literackiego
- odróżnianie osoby mówiącej w wierszu .
- określanie funkcji epitetów, porównań , przenośni, wyrazów dżwiękonaśladowczych
Czytanie.
- Doskonalenie techniki głośnego czytania, akcentem, rytmem
- Czytanie z podziałem na role
- Wspólne i samodzielnie czytanie wybranych tekstów, lektur.
- Kształcenie umiejętności oceniania postaw bohaterów
- Charakterystyka bohaterów literackich,
- Rozpoznawanie środków poetyckich
Pisanie.
- Kształcenie umiejętności pisaniaczytelnych komunikatów w
- Sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych
- Samodzielne pisanie form pisemnych
- Tworzenie planu wypowiedzi
- Stosowanie poprawnych form
- Odmiany części mowy,
- Redagowanie opisu, form pisemnych użytkowych.
Nauka o języku
- omawianie procesu powstawania
- głosu
- objaśnianie różnic pomiędzy głoską
- a literą
- rozróżnianie głosek, liter
- rozróżnianie samogłosek i spółgłoski
- podział wyrazów na sylaby
- tworzenie nowych wyrazów
- wyrazy podstawowe i pokrewne
- pojęcie słowotwórstwa
- pojecie temat i końcówka
- poprawne tworzenie skr ótowców
- pojęcie – związek frazeologiczny
- wyjaśnianie znaczenia ...