Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Po co komu filozofia?
Wstęp do rozważań na temat nurtów filozoficznych
i znaczenia filozofii w życiu człowieka.
Autor: mgr Grażyna Suchecka
Nisko, 2012
1
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat lekcji: Po co komu filozofia? Wstęp do rozważań na temat nurtów filozoficznych
i znaczenia filozofii w życiu człowieka.
Cele lekcji
Cele główne:
•
•
przypomnienie i usystematyzowanie elementarnej wiedzy na temat filozofii;
podkreślenie znaczenia filozofii w życiu człowieka.
Cele operacyjne:
•
•
•
•
uczeń potrafi dyskutować na tematy dotyczące filozofii;
uczeń potrafi dzielić się poglądami i informacjami;
uczeń potrafi współpracować;
uczeń potrafi wysłuchać innych.
Pomoce dydaktyczne:
•
karta pracy (dołączona do scenariusza)
Metody pracy:
•
rozmowa, dyskusja
Etapy lekcji:
I. Nauczyciel wprowadza temat lekcji. Pyta uczniów o ich skojarzenia związane filozofią. Zaznacza,
że lekcja jest pierwszą z cyklu poświęconego filozofii.
II. Ćwiczenie I. Uczniowie pracują w parach, starając się odpowiedzieć na pytania: Co to jest
filozofia? Jaka jest etymologia tego słowa? Na jakie pytania stara się odpowiedzieć filozofia?
Dlaczego powstała? Co kojarzy Ci się z tym pojęciem? Jakich filozofów potrafisz wymienić? Jakie
jest Twoje nastawienie do filozofii?
Po zakończeniu pracy, uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami z resztą klasy.
2
III. Ćwiczenie II. Uczniowie pracują w parach, starając się ułożyć nazwiska filozofów w kolejności
chronologicznej. Po zakończeniu pracy, z ewentualną pomocą nauczyciela, uczniowie podają
właściwą kolejność.
IV. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się podczas
lekcji, czy zajęcia były dla nich interesujące, czy coś ich zaskoczyło, itp.
Wskazówki dla nauczyciela
Etymologia słowa „filozofia”
Słowo "filozofia" (gr. φιλοσοφία, łac. philosophia) pochodzi (prawdopodobnie) od matematyka i
filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało sens dosłowny i oznaczało
poszukiwanie, umiłowanie mądrości lub posiadanie mądrości (gr. φιλέω phileo – kochać, σοφία
sophia – mądrość). Źródło: wikipedia
Definicje
Dyscyplina naukowa zajmująca się rozważaniami na temat istoty i struktury bytu, prawami rozwoju
całej rzeczywistości, źródłami, zasadami i granicami ludzkiego poznania oraz zasadami i
ważnością sądów moralnych. Źródło: Słownik współczesnego języka polskiego
Historycznie zmienna pod względem zakresu i różniąca się według różnych szkół i doktryn
dziedzina ogólnych rozważań na temat istoty i struktury bytu, źródeł i prawomocności ludzkiego
poznania, zasad wartościowania, sensu życia i sposobów jego godnego prowadzenia, zagadnień
dotyczących poglądu na świat i człowieka. Źródło: Wielka Encyklopedia PWN
Filozofowie:
Sokrates (ok. 469 – 399 p.n.e.) / Platon (ok. 428 - 348 p.n.e.) / Arystoteles (384 – 322 p.n.e.)/
Seneka (4 p.n.e. - 65 n.e.) / Jezus (początek ery – 33 n.e.) / Tomasz z Akwinu (1225 – 1274) /
Kartezjusz (1596 - 1650 ...