Dodaj publikację
Autor
Grażyna Suchecka
Data publikacji
2012-02-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji wychowawczej poświęconej wybranym, powszechnie znanym i stosowanym sentencjom filozoficznym.
 Pobierz (pdf, 74,6 KB)

Podgląd treści

Po co komu filozofia?

Sentencje

Autor: mgr Grażyna Suchecka

Nisko, 2012

1

Scenariusz lekcji wychowawczej

Temat lekcji: Po co komu filozofia? Sentencje.

Cele lekcji
Cele główne:


podkreślenie znaczenia filozofii w życiu człowieka;

przypomnienie i wyjaśnienie znaczenia wybranych sentencji filozoficznych.

Cele operacyjne:




uczeń potrafi dyskutować na tematy dotyczące filozofii;

uczeń potrafi dzielić się poglądami i informacjami;

uczeń potrafi współpracować;

uczeń potrafi wysłuchać innych.

Pomoce dydaktyczne:

karta pracy (dołączona do scenariusza).

Metody pracy:

rozmowa, dyskusja.

Etapy lekcji:

I. Nauczyciel wprowadza temat lekcji. Wyjaśnia, że zajęcia poświęcone będą interpretacji znanych
sentencji filozoficznych, które stanowią istotną część naszej spuścizny kulturowej. W ramach
rozgrzewki nauczyciel podaje początki takich sentencji, a zadaniem uczniów jest podać
zakończenie (na ochotnika). Po zakończeniu rozgrzewki można zapytać uczniów o inne znane
im/używane przez nich sentencje.

Wiem, że …..............
Myślę, …................
Człowiekiem jestem i........................................
Nie można wejść dwa razy….......................................
Przyjaciele – jedna….......................................

2

Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz ….................................?

II. Ćwiczenie (karta pracy, w załączeniu). Uczniowie pracują w grupach, starając się określić autora
i wyjaśnić znaczenie wybranych, pełnych sentencji z poprzedniego ćwiczenia.

III. Po zakończeniu pracy, przedstawiciele grup (ochotnicy lub osoby wskazane przez nauczyciela)
prezentują przygotowane odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą zgłaszać swe komentarze na
temat tego, co usłyszeli.

IV. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się podczas
lekcji, czy coś ich zaskoczyło, itp.

Wskazówki dla nauczyciela

Rozgrzewka - zakończenia sentencji.
Wiem, że nie nie wiem.
Myślę, więc jestem.
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce.
Nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki.
Przyjaciele – jedna dusza w dwóch ciałach.
Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku?

Wiem, że nic nie wiem. Autor: SOKRATES (ok. 469 – 399 p.n.e.)
Sokrates poszukiwał mądrości i wiedzy. Jego metoda polegała na rozmowach z ludźmi i
zadawaniu pytań (nierzadko prowokujących i przewrotnych), na które często nie udawało się
uzyskać zadowalającej odpowiedzi. Zdanie „Wiem, że nic nie wiem” wyraża jednocześnie pokorę
filozofa wobec ogromu wiedzy i jego odwagę w przyznaniu się do braku wiedzy.

Myślę, więc jestem (Cogito, ergo sum). Autor: KARTEZJUSZ (1596 - 1650)
W swych rozważaniach Kartezjusz doszedł do momentu, kiedy zwątpił we wszystko i jedynym,
czego był pewien, było to, że wątpi. Z tego wysnuł wniosek, że skoro wątpi, to pewnym jest, że
myśli, a to oznacza, że jest istotą myślącą.

3

Nie można wejść dwa razy do tej samej rzeki. Autor: HERAKLIT (ok. 540-480 p.n ...