Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WYCHOWAWCZY
dla klasy 1LOb
rok szkolny 2011/2012
Opracowanie: mgr Emilia Wysocka - Stankiewicz – wychowawca klasy 1LOb
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU:
Prezentowany program jest propozycją sposobu organizacji całokształtu działań wychowawczych w klasie 1LOb – Liceum ogólnokształcące o ukierunkowaniu paramilitarnym, psychoedukacyjnym i kosmetycznym.
Program zamierzam realizować nie tylko podczas lekcji wychowawczych, ale również imprez i uroczystości klasowych, udziału klasy w życiu Szkoły i codziennych kontaktów z uczniami. Konieczna będzie również współpraca z rodzicami oraz psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Program przewiduje prowadzenie zajęć metodami aktywnymi, zatem powszechne będzie stosowanie: -dramy, burzy mózgów, dyskusji i analiz
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespoły zadaniowe.
GŁÓWNE ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:
1. Poznanie nowych wychowanków, ich potrzeb i zainteresowań oraz środowiska rodzinnego.
2. Integracja zespołu klasowego.
3. Wdrażanie uczniów do samorządności i samodzielności.
4. Aktywizacja poznawcza.
5. Kształtowanie postaw patriotycznych.
6. Kształcenie aktywności perspektywicznej.
7. Kształtowanie nawyków odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach.
8. Kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia.
TREŚCI WYCHOWAWCZE:
• budzenie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka,
• uświadomienie potrzeby współżycia w grupie i środowisku rówieśników,
• wpajanie szacunku do kultury, historii i tradycji polskich,
• kształtowanie uczuć i postaw patriotycznych,
• budowanie poczucia własnej wartości,
• wpajanie podstawowych zasad moralnych,
• określanie własnej tożsamości,
• kształtowanie nawyku odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach,
• rozwijanie empatii,
• dostrzeganie znaczenia rodziny,
• pobudzanie motywacji do samodoskonalenia,
• kształtowanie właściwych postaw w kontaktach towarzyskich,
• zapoznanie z zasadami postępowania w sytuacjach konfliktowych,
• lansowanie aktywnego i zdrowego trybu życia.
• kształtowanie postaw ekologicznych
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
Uczeń:
♦ jest wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych,
♦ potrafi kształtować relacje między ludźmi,
♦ rozpoznaje wartości moralne,
♦ dokonuje wyborów zgodnie z przyjętymi normami społecznymi,
♦ potrafi prawidłowo funkcjonować w środowisku szkolnym, domowym
i grupie rówieśniczej,
♦ wspólnie z rodzicami włącza się w życie klasy i szkoły,
♦ poznaje siebie – dokonuje samooceny,
♦ akceptuje siebie, mając świadomość swych mocnych i słabych stron,
♦ ma poczucie bliskości z narodem i jego kulturą,
♦ jest otwarty i tolerancyjny dla innych,
♦ umie dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne.
EWALUACJA CELÓW:
Ewaluacja odbywać się będzie przez:
♦ widoczne dokonania wychowawcze (osiągnięcia, sukcesy, porażki),
♦ obserwacje,
♦ rozmowy z rodzicami i uczniami,
♦ analizę dokumentacji wychowawcy i nauczycieli przedmiotów,
♦ wywiady z nauczycielami, uczniami i rodzicami.
Program opracowałam korzystając ze źródeł podanych w bibliografii oraz informacji zdobytych z Internetu.
BIBLIOGRAFIA:
1. Opracowanie zbiorowe: „Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą klasa I, II, III/IV”, Wydawnictwo BEA Toruń 2004
2. Iwona Fechner – Sędzicka, Ewa Lachowska – Żarska „Nauczyciele – Rodzicom”, Wydawnictwo BEA Toruń 2004
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 DLA KLASY 1LOb
I. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
1. Udział klasy ...