Dodaj publikację
Autor
SYLWIA DUDEK
Data publikacji
2012-03-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
108

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Stworzyłam program Koła Europejskiego do gimnazjum, gdyż nigdzie nie mogłam znaleźć żadnego programu, który mogłabym przerobić na własne potrzeby. W tym roku kończę staż na nauczyciela mianowanego, dlatego też uznałam, że stworzenie takiego programu przyda mi się do awansu zawodowego.
 Pobierz (doc, 127,0 KB)

Podgląd treści

PLAN SZKOLNEGO KOŁA
EUROPEJSKIEGO

OPRACOWAŁA: SYLWIA DUDEK- NAUCZYCIEL HISTORII I WOS

WSTĘP

Pomysł stworzenia koła zrodził się po rozmowach z uczniami, którzy są zainteresowani problematyką Unii Europejskiej( zwłaszcza od momentu kiedy to Polska stała się jej członkiem).Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich uczniów postanowiłam zainicjować w gimnazjum działalność Koła Europejskiego. Zainspirowało mnie to do opracowania i wdrożenia szkolnego programu edukacji europejskiej. Proponowane zajęcia mają pogłębiać już zdobytą wiedzę uczniów oraz służyć rozwijaniu ich zainteresowań.
Oprócz podstawowych informacji o Unii Europejskiej uczestnicy koła dowiedzą się o korzyściach i zagrożeniach płynących z integracji Polski z Unią Europejską, poznają historię , tradycję, kulturę poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Program jest skierowany do uczniów klas II i III gimnazjum.

CELE EDUKACYJNE

CELE OGÓLNE:

❖ Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie
❖ Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny
❖ Ukazanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyspieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju

CELE SZCZEGÓŁOWE:

➢ Zdobywać wiedzę o Europie
➢ Wskazywać wspólne korzenie cywilizacyjne
➢ Informować o procesach integracyjnych zachodzących w Europie, ich złożoności i zasadności
➢ Zapoznać ze strukturami Unii Europejskiej, jej celami i założeniami
➢ Wyszczególnić wielowątkowość polityki Unii Europejskiej
➢ Określić miejsce i rolę Polski w Europie
➢ Budzić poczucie własnej wartości, celowość przynależności narodowej
➢ Rozwijać zainteresowanie problemami małej ojczyzny
➢ Przygotować do świadomego podejmowania decyzji
➢ Kształtować właściwe postawy, oparte na zasadach tolerancji, otwartości, szacunku i współpracy
➢ Przygotować do życia i pracy w zjednoczonej Europie
➢ Integrować społeczność szkolną wokół zagadnień europejskich i wspólnych działań proeuropejskich
➢ Aktywizować uczniów do podejmowania różnych inicjatyw europejskich na terenie szkoły i w środowisku lokalnym
➢ Rozwijać współpracę w środowisku lokalnym

TREŚCI :

1. Miejsce Polski w Europie. Przykłady najważniejszych wzajemnych związków między Polską a innymi państwami europejskimi w przeszłości.
2. Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej, historycznej podstawie cywilizacyjnej: filozofii greckiej, prawie rzymskim, Biblii.
3. Twórcy Wspólnot Europejskich:R. Schuman, A.de Gasperi, K. Adenauer i inni.
4. Krótka historia traktatów europejskich, cele i założenia Wspólnot Europejskich.
5. Rozwój Unii Europejskiej.
6. Instytucje Unii Europejskiej ich struktura i sposoby działania.
7. Jednolity Rynek Europejski ( swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług)
8. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej.
9. Proces integracji Polski z Unią Europejską .
10. Bezpieczeństwo europejskie: NATO, ONZ
11. Rada Europy i jej kompetencje.
12. Prawa człowieka.
13. Duchowy wymiar wspólnoty europejskiej.

| Dział | Treści |Cele szczegółowe | Uwagi |
|1. Wędrówki po Europie |1. Poznajemy Stary Kontynent |Uczeń: | |
| |2. Wspólne korzenie cywilizacyjne |- wymienia podstawowe informacje o Europie | |
| |3. Poznajemy ...