Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN SZKOLNEGO KOŁA
EUROPEJSKIEGO
OPRACOWAŁA: SYLWIA DUDEK- NAUCZYCIEL HISTORII I WOS
WSTĘP
Pomysł stworzenia koła zrodził się po rozmowach z uczniami, którzy są zainteresowani problematyką Unii Europejskiej( zwłaszcza od momentu kiedy to Polska stała się jej członkiem).Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich uczniów postanowiłam zainicjować w gimnazjum działalność Koła Europejskiego. Zainspirowało mnie to do opracowania i wdrożenia szkolnego programu edukacji europejskiej. Proponowane zajęcia mają pogłębiać już zdobytą wiedzę uczniów oraz służyć rozwijaniu ich zainteresowań.
Oprócz podstawowych informacji o Unii Europejskiej uczestnicy koła dowiedzą się o korzyściach i zagrożeniach płynących z integracji Polski z Unią Europejską, poznają historię , tradycję, kulturę poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Program jest skierowany do uczniów klas II i III gimnazjum.
CELE EDUKACYJNE
CELE OGÓLNE:
❖ Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie
❖ Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny
❖ Ukazanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyspieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju
CELE SZCZEGÓŁOWE:
➢ Zdobywać wiedzę o Europie
➢ Wskazywać wspólne korzenie cywilizacyjne
➢ Informować o procesach integracyjnych zachodzących w Europie, ich złożoności i zasadności
➢ Zapoznać ze strukturami Unii Europejskiej, jej celami i założeniami
➢ Wyszczególnić wielowątkowość polityki Unii Europejskiej
➢ Określić miejsce i rolę Polski w Europie
➢ Budzić poczucie własnej wartości, celowość przynależności narodowej
➢ Rozwijać zainteresowanie problemami małej ojczyzny
➢ Przygotować do świadomego podejmowania decyzji
➢ Kształtować właściwe postawy, oparte na zasadach tolerancji, otwartości, szacunku i współpracy
➢ Przygotować do życia i pracy w zjednoczonej Europie
➢ Integrować społeczność szkolną wokół zagadnień europejskich i wspólnych działań proeuropejskich
➢ Aktywizować uczniów do podejmowania różnych inicjatyw europejskich na terenie szkoły i w środowisku lokalnym
➢ Rozwijać współpracę w środowisku lokalnym
TREŚCI :
1. Miejsce Polski w Europie. Przykłady najważniejszych wzajemnych związków między Polską a innymi państwami europejskimi w przeszłości.
2. Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej, historycznej podstawie cywilizacyjnej: filozofii greckiej, prawie rzymskim, Biblii.
3. Twórcy Wspólnot Europejskich:R. Schuman, A.de Gasperi, K. Adenauer i inni.
4. Krótka historia traktatów europejskich, cele i założenia Wspólnot Europejskich.
5. Rozwój Unii Europejskiej.
6. Instytucje Unii Europejskiej ich struktura i sposoby działania.
7. Jednolity Rynek Europejski ( swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług)
8. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej.
9. Proces integracji Polski z Unią Europejską .
10. Bezpieczeństwo europejskie: NATO, ONZ
11. Rada Europy i jej kompetencje.
12. Prawa człowieka.
13. Duchowy wymiar wspólnoty europejskiej.
| Dział | Treści |Cele szczegółowe | Uwagi |
|1. Wędrówki po Europie |1. Poznajemy Stary Kontynent |Uczeń: | |
| |2. Wspólne korzenie cywilizacyjne |- wymienia podstawowe informacje o Europie | |
| |3. Poznajemy ...