Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Izabela Wójciak
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO DLA VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: Ujarzmić naturę. Pierwsze narzędzia człowieka.
Czas: 45 minut
Cele:
– czytanie ze zrozumieniem tekstu na poziomie semantycznym (odpowiadanie na pytania
sprawdzające stopień rozumienia tekstu)
– czytanie ze zrozumieniem tekstu na poziomie krytyczno-twórczym, opis jednego z pierwszych
narzędzi – pisanie instrukcji wykonania
– przygotowanie kartki do albumu o największych wynalazkach dwu ostatnich stuleci (wyszukiwanie
informacji, spisanie notatki)
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna
Metody:
- praca z tekstem
- uzupełnianie tabelki
- wykonanie plakatu lub kartki do albumu
- redagowanie instrukcji
Materiały pomocnicze środki dydaktyczne:
- rysunek pierwszych narzędzi człowieka (załącznik nr 1)
-załącznik nr 2 (tabelka)
Bibliografia:
A.Łuczak, A. Murdzek "Między nami. Podręcznik 6”, Gdańsk 2002, s. 184-188..
Internet (http://static3.opracowania.pl/images/185638/pierwsze_narz%C4%99dzia.jpg,
dostęp 11.01.2012 r.)
Czynności nauczyciela:
Czynności ucznia:
Osiągnięcia ucznia:
Przywitanie się. Czynności
organizacyjne. Sprawdzenie
zadania domowego.
I CZĘŚĆ WSTĘPNA – 10’
Pokazuje uczniom rysunek
przedstawiający pierwsze
narzędzia człowieka. (zał. 1)
Ogląda.
Wie, jakie były i jak wyglądały
pierwsze narzędzia człowieka.
Zapisuję temat na tablicy:
Zapisuje temat do zeszytu.
Ujarzmić naturę. Pierwsze
narzędzia człowieka.
Proszę o otworzenie
podręcznika na str. 184.
Wyjaśniam słowa z marginesu
tekstu. Wybieram uczniów do
głośnego odczytania czytanki.
II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA – 20’
Czyta na głos.
Kształci umiejętność czytania na
głos.
Wspólnie na tablicy wykonuje z
uczniami ćw. 1b/187.
Rysuje oś czasu. Umieszcza na
niej nazwy epoki.
Czyta ze zrozumieniem.
Rysuje tabelkę, uzupełnia ją.
Czyta ze zrozumieniem.
ZAKOŃCZENIE – 15’
Uzupełnia zdanie:
najstarsze
Za
narzędzie
człowieka uważa się… Jest on
symbolem ………. i ……… .
Przepisuje zadanie domowe.
Czyta tekst ze zrozumieniem.
Wyszykuje potrzebnych
informacji.
Redaguje instrukcje. Tworzy
kartkę do albumu o
najważniejszych wynalazkach.
Rysuję na tablicy tabelkę
(załącznik nr 2). Wspólnie z
klasa uzupełniamy rubryki.
Proszę uczniów o uzupełnienie
niedokończonego zdania w
zeszycie.
Zapisuje na tablicy zadanie
domowe:
1 Wykonaj ćw. 3/187 w
zeszycie.
2. Wybierz jedno z zadań i
wykonaj je na białej kartce A4:
4/188 lub 5/188
Załącznik nr 1 (miniatura)
Załącznik nr 2
Nazwa epoki:
Geneza nazwy:
Najważniejsze osiągnięcia człowieka z tego okresu:
Epoka Kamienia
W tej epoce używano narzędzi
z kamienia łupanego.
Starsza Epoka Kamienia (paleolit):
Młodsza Epoka Kamienia (neolit):
Epoka Brązu
W tej epoce wytapiano
narzędzia z metali.
Epoka Żelaza
W tej epoce zaczęto nadawać
narzędziom żelazną powłokę.