Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z BIOLOGII
CELE PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
Sprawdzanie umiejętności posługiwania się wiedzą biologiczną w życiu codziennym w sytuacjach typowych i problemowych.
Sprawdzanie umiejętności praktycznych.
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
Kształtowanie postaw ucznia.
Wskazywanie uczniowi, jego rodzicom i nauczycielowi stanu wiedzy i umiejętności ucznia.
Pomoc w wyborze formy wyrównywania braków lub pokonywania trudności.
Udoskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i jego sposobu oceniania.
FORMY OCENIANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
Obowiązkowe formy oceniania osiągnięć edukacyjnych:
odpowiedzi ustne
sprawdziany
kartkówki
zadania domowe
Nadobowiązkowe formy oceniania:
praca na lekcji
opracowanie prezentacji, referatu
zeszyt ćwiczeń
prace długoterminowe
udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych
wykonanie pomocy dydaktycznej
uczestniczenie w zajęciach pozaszkolnych
ad 1. Obowiązkowe formy oceniania:
odpowiedzi ustne – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z 3 ostatnich lekcji.
sprawdziany – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej, poprzedzone są lekcją powtórzeniową. Sprawdziany mogą zawierać zadanie dodatkowe na ocenę celującą.
zadania rozszerzonej odpowiedzi wymagające obliczeń, oceniane będą:
metoda obliczania
poprawny wynik
zapis odpowiedzi
zadania rozszerzonej odpowiedzi wymagające rozwiązania problemu za pomocą doświadczenia, oceniane będą:
sformułowanie celu doświadczenia
zaplanowanie przebiegu doświadczenia
zapis obserwacji z doświadczenia
zapis wniosków z doświadczenia
zadania otwarte są przyporządkowane następującym zasadom oceniania
jeśli uczeń popełnił błąd, całe zadanie, w którym się on znajduje, nie jest brane pod uwagę w czasie sprawdzania. Oznacza to również, że nie przyznajemy punktów karnych za błędy.
jeśli uczeń powinien, zgodnie z poleceniem wymienić (opisać, przedstawić) dwa elementy odpowiedzi, a prezentuje ich więcej – ocenie podlegają dwa pierwsze
każda czynność ucznia jest punktowana systemem 0 – 1, 0 oznacza brak zaliczenia, 1 spełnienie określonego wymagania. Oznacza to jednocześnie, że nie przyznajemy ułamków punktu za niepełne rozwiązania
kartkówki – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Obowiązuje materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane
zadania domowe – oceniane będą w zależności od rodzaju zadania (patrz sprawdziany)
w przypadku gdy uczeń zdolny nie wykona zadania dodatkowego otrzymuje ocenę tylko za zadanie podstawowe
ad 2. Nadobowiązkowe formy oceniania:
praca na lekcji – oceniana w postaci punktów dodatnich i ujemnych (trzy + oznaczają ocenę bardzo dobrą, trzy – oznaczają ocenę niedostateczną), oceniane będą:
aktywność podczas lekcji – odpowiedzi ustne
zaangażowanie w pracę na lekcji
samodzielność
praca z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi (np. tekst, tabela, wykres, schematy, fotografie, ilustracje itp.)
przygotowanie do lekcji
opracowanie prezentacji, referatu, oceniane będą:
zgodność z tematem
przekazanie treści w sposób precyzyjny i logicznie uporządkowany (wyraźny wstęp, rozwinięcie ...