Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Adamczyk
Data publikacji
2012-03-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
67

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedmiotowy system oceniania z geografii dla gimnazjum.
 Pobierz (docx, 23,5 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z GEOGRAFII

CELE PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA

Sprawdzanie umiejętności posługiwania się wiedzą geograficzną w życiu codziennym w sytuacjach typowych i problemowych.

Sprawdzanie umiejętności praktycznych.

Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

Kształtowanie postaw ucznia.

Wskazywanie uczniowi, jego rodzicom i nauczycielowi stanu wiedzy i umiejętności ucznia.

Pomoc w wyborze formy wyrównywania braków lub pokonywania trudności.

Udoskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i jego sposobu oceniania.

FORMY OCENIANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

Obowiązkowe formy oceniania osiągnięć edukacyjnych:

odpowiedzi ustne

sprawdziany

kartkówki

zadania domowe

Nadobowiązkowe formy oceniania:

praca na lekcji

opracowanie prezentacji, referatu

zeszyt ćwiczeń

prace długoterminowe

udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych

wykonanie pomocy dydaktycznej

uczestniczenie w zajęciach pozaszkolnych

ad 1. Obowiązkowe formy oceniania:

odpowiedzi ustne – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z 3 ostatnich lekcji.

sprawdziany – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej, poprzedzone są lekcją powtórzeniową. Sprawdziany mogą zawierać zadanie dodatkowe na ocenę celującą.

zadania rozszerzonej odpowiedzi wymagające obliczeń, oceniane będą:

metoda obliczania

poprawny wynik

zapis odpowiedzi

zadania rozszerzonej odpowiedzi wymagające rozwiązania problemu za pomocą doświadczenia, oceniane będą:

sformułowanie celu doświadczenia

zaplanowanie przebiegu doświadczenia

zapis obserwacji z doświadczenia

zapis wniosków z doświadczenia

zadania otwarte są przyporządkowane następującym zasadom oceniania

jeśli uczeń popełnił błąd, całe zadanie, w którym się on znajduje, nie jest brane pod uwagę w czasie sprawdzania. Oznacza to również, że nie przyznajemy punktów karnych za błędy.

jeśli uczeń powinien, zgodnie z poleceniem wymienić (opisać, przedstawić) dwa elementy odpowiedzi, a prezentuje ich więcej – ocenie podlegają dwa pierwsze

każda czynność ucznia jest punktowana systemem 0 – 1, 0 oznacza brak zaliczenia, 1 spełnienie określonego wymagania. Oznacza to jednocześnie, że nie przyznajemy ułamków punktu za niepełne rozwiązania

kartkówki – oceniane według planów wynikowych i standardów wymagań egzaminacyjnych. Obowiązuje materiał z 3 ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane

zadania domowe – oceniane będą w zależności od rodzaju zadania (patrz sprawdziany)

w przypadku gdy uczeń zdolny nie wykona zadania dodatkowego otrzymuje ocenę tylko za zadanie podstawowe

ad 2. Nadobowiązkowe formy oceniania:

praca na lekcji – oceniana w postaci punktów dodatnich i ujemnych (trzy + oznaczają ocenę bardzo dobrą, trzy – oznaczają ocenę niedostateczną), oceniane będą:

aktywność podczas lekcji – odpowiedzi ustne

zaangażowanie w pracę na lekcji

samodzielność

praca z różnego rodzaju środkami dydaktycznymi (np. tekst, tabela, wykres, schematy, fotografie, ilustracje itp.)

przygotowanie do lekcji

opracowanie prezentacji, referatu, oceniane będą:

zgodność z tematem

przekazanie treści w sposób precyzyjny i logicznie uporządkowany (wyraźny wstęp, rozwinięcie ...