Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE II
PROGRAM NAUCZANIA:
ZOPERACJONALIZOWANE CELE EDUKACYJNE:
WIEDZA: Uczeń
• czyta ze zrozumieniem teksty publicystyki XIX- wiecznej;
• wyjaśnia, czym jest stereotyp;
• zna literackie przykłady prezentowania wad Polaków;
• wyjaśnia pojęcie felietonu;
UMIEJĘTNOŚCI:
• analizuje, interpretuje fragmenty tekstu publicystycznego;
• wskazuje cechy narodowe Polaków ukazane w felietonie;
• podaje przykłady stereotypów;
• ustosunkowuje się do przedstawionego w felietonie obrazu Polaka;
• odróżnia stereotypy od dyskryminacji
• wyszukuje odpowiednie cytaty ;
POSTAWA:
• Dochodzi do refleksji, że stereotypy są szkodliwe, sugerują krzywdzącą, niesprawiedliwą ocenę, przyczyniają się do dzielenia ludzi na określone kategorie
• Jacy jesteśmy? Jaka jest prawda o Polakach?
METODA PRACY:
• pogadanka heurystyczna, dyskusja, erotematyczna właściwa, praca z tekstem
FORMA PRACY:
• zbiorowa
• indywidualna
TEMAT LEKCJI:
CZY PRUS POKAZUJE W SWOIM FELIETONIE PRAWDĘ O POLAKACH? ANALIZA FRAGMENTU „KRONIK TYGODNIOWYCH”.
|Faza |Czynności |Czynności |Srodki dydaktyczne |Ocena skuteczności |
|Lekcji |nauczyciela |ucznia | | |
| |- Sprawdza listę obecności uczniów | | | |
| |-Zaznacza ewentualne nieprzygotowania | | | |
| |- pyta, co oznaczają wypisane na tablicy | | | |
| |związki wyrazowe i wyrazy : | | | |
| |udawać Greka | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |francuski piesek |udawać głupiego, naiwnego, udawać, że się o | | |
| |siedzieć jak na tureckim kazaniu |niczym nie wie | | |
| |ocyganić |delikatny, kapryśny, wybredny |Tablica, ewentualnie | |
| |Co łączy te związki wyrazowe? |przysłuchiwać się czemuś, nic nie rozumiejąc |słownik frazeologiczny; | |
| | |okłamać, oszukać | | |
| | |- Mają negatywny wydźwięk, związane są z | | |
| |- Jak nazywamy takie uogólnienia, |różnymi narodowościami , upraszczają | | |
| |uproszczony sposób myślenia, odnoszący |postrzeganie różnych nacji | | |
| |się do jakiś grup społecznych |- Stereotypy | | |
|[pic] |Inne są stereotypy dotyczące widzenia | | | |
| |własnej grupy, narodu a inne obcych. | | | |
| |- Jak są wiedzeni Polacy w innych | | | |
| |państwach? | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |Jak sami siebie |- podkreśla, że bywają oni często widziani w | | |
| |postrzegamy ? |sposób negatywny | | |
| | | | | |
| | |- udziela odpowiedzi o charakterze pozytywnym | | |
| |- komentuje: |(odważni, dzielni, patriotyczni, romantyczni | | |
| |Jedno i drugie wynika z myślenia |itd.) | | |
| |stereotypowego | | | |
| |Dlaczego takie myślenie może być | | | |
| |szkodliwe, niesprawiedliwe? | | | |
| | |- sugeruje krzywdzące oceny, przyczyniające | | |
| |- Prosi młodzież, aby zastanowiła się czy|się do dzielenia ludzi na określone kategorie;| | |
| |B. Prus w tekście „Wieży paryskiej” | | | |
| |odwołał się do stereotypów |- Stereotypowość nie jest zjawiskiem nowym. | | |
| |narodowościowych ? |Kwestie narodowościowe jak wiemy szeroko | | |
| | |podejmowano w literaturze, w publicystyce | | |
| | |pozytywistycznej. Podobnie czyni też B. Prus. | | |
| |- prosi o zapisanie tematu: CZY PRUS | | | |
| |POKAZUJE W SWOIM FELIETONIE PRAWDĘ O |- zapisuje temat | | |
| |POLAKACH? ANALIZA FRAGMENTU „KRONIK | | | |
| |TYGODNIOWYCH”. | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |- Prosi o zapisanie definicji stereotypu |Zapisuje definicję: | | |
| | |Stereotyp - uogólnienie, utarty schemat, | | |
| | |uproszczony sposób myślenia, najczęściej | | |
| | |zabarwiony wartościująco odnoszący się do | | |
| | |osób, jakiś grup społecznych, nacji; często | | |
| | |oparty na fałszywej lub niepełnej wiedzy o |podręcznik | |
| | |świecie, utrwalony przez tradycje | | |
| | |- felieton | | |
|[pic] |Przykładem jakiego gatunku jest fragment | | | |
| |„Kroniki tygodniowej”, zatytułowany | | | |
| |„Wieża paryska”? | | | |
| |Felieton to gatunek z pogranicza | | | |
| |publicystyki i literatury, za którego | | | |
| |twórcę ...