Dodaj publikację
Autor
Beata Sanocka
Data publikacji
2012-04-13
Średnia ocena
5,00
Pobrań
349

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy z przyrody dla klasy IV Szkoły Podstawowej - "Narządy zmysłów".
 Pobierz (pdf, 455,9 KB)

Komentarze

hania262, 2012-04-18

Bardzo ciekawe pracy, trafiające do ucznia.

Podgląd treści

Karta pracy – ,,Narządy zmysłów” dla uczniów klasy IV SP

Obserwacja 1.

Badanie zmysłu dotyku

Zbadaj reakcję skóry na bodźce ciepła i zimna, dotyku oraz bólu. W tym celu wykonaj kolejno ćwiczenia

1.,2.,3 przedstawione na rysunku. Sformułuj wnioski.

Wyniki:

Odczuwam 1) .......................................... 2) .......................................... 3) ..........................................

Wnioski:
Skóra jest narządem: a) smaku

b) węchu
c) wzroku

d) słuchu i równowagi


e) dotyku

ponieważ odbiera różne wrażenia czuciowe.







Obserwacja 2.

Badanie zmysłu węchu

Oceń wrażenia zmysłowe doświadczane przy wąchaniu niżej przedstawionych substancji.

Wyniki:

Odczuwam zapach: 1) czystej wody, 2) wody kolońskiej, 3) sera.

.................................... ............................... jest bez zapachu.

Wnioski: Nos jest narządem a) smaku



b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku










ponieważ odbiera różne wrażenia zapachowe.

1

Obserwacja 3.

Badanie zmysłu słuchu i równowagi

I. Za chwilę, stojąc w różnych odległościach od nauczyciela usłyszysz dźwięki o jednakowym natężeniu.

Zadanie polega na określeniu słyszalności dźwięków zależnie od odległości od ich źródła. Wyniki należy

wpisać do tabeli, posługując się następującymi określeniami:

słyszalność bardzo dobra, dobra, słaba, zła, bardzo zła.

II. Stań


I

I

K
N
Y
W

Słyszalność

Odległość

pół
metra
metr

dwa
metry
trzy
metry

pięć metrów








obunóż

w pozycji wyprostowanej w bezpiecznej odległości od innych uczniów. Następnie na prawej a potem na

lewej nodze. Postaraj się utrzymać równowagę.

Wyniki:

Najtrudniej jest utrzymać równowagę stojąc ........................................................................................... .

Najłatwiej jest utrzymać równowagę stojąc ............................................................................................ .

Wniosek 1:

Ucho jest narządem: a) smaku
b) węchu


c) wzroku
d) słuchu i równowagi


e) dotyku







Wniosek 2:

Im dalej od nas znajduje się źródło dźwięku, tym słyszalność dźwięku jest ......................................... .

Obserwacja 4.

Badanie zmysłu wzroku

Określ wielkość, kształt i kolor zaprezentowanych przez nauczyciela przedmiotów.

Wyniki:

Przedmiot nr 1 ....................................................... wielkość .................................................................

Przedmiot nr 2 ....................................................... kształt .................................................................

Przedmiot nr 3 ....................................................... kolor ..................................................................

2

Wnioski:
Oko jest narządem: a) smaku
b) węchu


c) wzroku
d) słuchu i równowagi


e) dotyku







ponieważ odbiera wrażenia wzrokowe.

Obserwacja 5.

Badanie zmysłu smaku

Jakie wrażenia smakowe odczuwasz, jedząc przedstawione poniżej produkty? Pamiętaj o tym, że

nieznanych produktów się nie smakuje.

cytryna

czekolada

słone paluszki

Wyniki:

Odczuwam smaki: 1) .................................... 2) .................................... 3) ...................................

Wnioski: Język jest narządem
















a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku

odbiera różne wrażenia smakowe.

Opracował:
nauczyciel przyrody i biologii w Zespole Szkół w Deszcznie – mgr Beata Sanocka
Literatura:
1. Lilianna Hoppe, Anna Sternicka: ,,Przyroda” – zeszyt ćwiczeń dla klasy IV Szkoły Podstawowej,
Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, seria szkoła XXI
2. Obrazki – źródło - Internet
cytryna – 09.10.2011r. (http://www.google.pl/imgres?q=cytryna&hl=pl&sa=X&biw=1366&bih=571&tbm ...