Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
hania262, 2012-04-18
Bardzo ciekawe pracy, trafiające do ucznia.
Karta pracy – ,,Narządy zmysłów” dla uczniów klasy IV SP
Obserwacja 1.
Badanie zmysłu dotyku
Zbadaj reakcję skóry na bodźce ciepła i zimna, dotyku oraz bólu. W tym celu wykonaj kolejno ćwiczenia
1.,2.,3 przedstawione na rysunku. Sformułuj wnioski.
Wyniki:
Odczuwam 1) .......................................... 2) .......................................... 3) ..........................................
Wnioski:
Skóra jest narządem: a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku
ponieważ odbiera różne wrażenia czuciowe.
Obserwacja 2.
Badanie zmysłu węchu
Oceń wrażenia zmysłowe doświadczane przy wąchaniu niżej przedstawionych substancji.
Wyniki:
Odczuwam zapach: 1) czystej wody, 2) wody kolońskiej, 3) sera.
.................................... ............................... jest bez zapachu.
Wnioski: Nos jest narządem a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku
ponieważ odbiera różne wrażenia zapachowe.
1
Obserwacja 3.
Badanie zmysłu słuchu i równowagi
I. Za chwilę, stojąc w różnych odległościach od nauczyciela usłyszysz dźwięki o jednakowym natężeniu.
Zadanie polega na określeniu słyszalności dźwięków zależnie od odległości od ich źródła. Wyniki należy
wpisać do tabeli, posługując się następującymi określeniami:
słyszalność bardzo dobra, dobra, słaba, zła, bardzo zła.
II. Stań
I
I
K
N
Y
W
Słyszalność
Odległość
pół
metra
metr
dwa
metry
trzy
metry
pięć metrów
obunóż
w pozycji wyprostowanej w bezpiecznej odległości od innych uczniów. Następnie na prawej a potem na
lewej nodze. Postaraj się utrzymać równowagę.
Wyniki:
Najtrudniej jest utrzymać równowagę stojąc ........................................................................................... .
Najłatwiej jest utrzymać równowagę stojąc ............................................................................................ .
Wniosek 1:
Ucho jest narządem: a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku
Wniosek 2:
Im dalej od nas znajduje się źródło dźwięku, tym słyszalność dźwięku jest ......................................... .
Obserwacja 4.
Badanie zmysłu wzroku
Określ wielkość, kształt i kolor zaprezentowanych przez nauczyciela przedmiotów.
Wyniki:
Przedmiot nr 1 ....................................................... wielkość .................................................................
Przedmiot nr 2 ....................................................... kształt .................................................................
Przedmiot nr 3 ....................................................... kolor ..................................................................
2
Wnioski:
Oko jest narządem: a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku
ponieważ odbiera wrażenia wzrokowe.
Obserwacja 5.
Badanie zmysłu smaku
Jakie wrażenia smakowe odczuwasz, jedząc przedstawione poniżej produkty? Pamiętaj o tym, że
nieznanych produktów się nie smakuje.
cytryna
czekolada
słone paluszki
Wyniki:
Odczuwam smaki: 1) .................................... 2) .................................... 3) ...................................
Wnioski: Język jest narządem
a) smaku
b) węchu
c) wzroku
d) słuchu i równowagi
e) dotyku
odbiera różne wrażenia smakowe.
Opracował:
nauczyciel przyrody i biologii w Zespole Szkół w Deszcznie – mgr Beata Sanocka
Literatura:
1. Lilianna Hoppe, Anna Sternicka: ,,Przyroda” – zeszyt ćwiczeń dla klasy IV Szkoły Podstawowej,
Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, seria szkoła XXI
2. Obrazki – źródło - Internet
cytryna – 09.10.2011r. (http://www.google.pl/imgres?q=cytryna&hl=pl&sa=X&biw=1366&bih=571&tbm ...