Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM NAPRAWCZY
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
OPRACOWANY NA PODSTAWIE ANALIZY WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO I
PRZEZNACZONY DO REALIZACJI
W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
► WPROWADZENIE
Poniższy plan naprawczy został skonstruowany w oparciu o wnioski i rekomendacje do dalszej pracy, wynikające ze szczegółowej analizy jakościowej egzaminu maturalnego z języka niemieckiego, który odbył się w sesji wiosennej 2011.
Jak wynika z analizy poziomu wykonania zadań uczniowie osiągali różne wyniki w zależności od typu szkoły. W przypadku LO we wszystkich sprawdzanych standardach uczniowie osiągnęli niższe wyniki niż w OKE i w kraju. Tylko w pojedynczych podpunktach poszczególnych standardów wyniki uczniów LO okazały się prawie takie same lub nieco wyższe niż wyniki w OKE.
W przypadku Technikum różnice między wynikami szkoły i OKE nie były już tak znacząco niższe. W 15 zadaniach uczniowie Technikum osiągnęli wyniki wyższe lub takie same jak w OKE. W pozostałych zadaniach różnice pomiędzy wynikami szkoły a OKE rozłożyły się równomiernie na znaczne, zauważalne lub też nieistotne.
Niemniej jednak średnie wyniki procentowe zarówno z pisemnego jak i ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym w szkole są niższe niż wyniki w kraju oraz wyniki w województwie.
W związku z tym działania naprawcze powinny być wprowadzone w zakresie wszystkich sprawdzanych na maturze umiejętności w obrębie poszczególnych standardów egzaminacyjnych.
► CELE GŁÓWNE:
podniesie poziomu wiadomości i umiejętności w zakresie nauczania języka niemieckiego;
poprawa wyników w nauce oraz na egzaminie maturalnym z języka niemieckiego.
► CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. W zakresie Standardu II, pkt. 1 – „Umiejętność odbioru tekstu w zakresie rozumienia ze słuchu tekstu prostego pod względem treści i o niewielkim stopniu zróżnicowania struktur leksykalno-gramatycznych”.
Zadania
Klasa
Termin
1. Zwiększenie ilości ćwiczeń kształtujących umiejętność rozumienia tekstu słuchanego, a w szczególności:
- określania głównej myśli tekstu,
- stwierdzania, czy tekst zawiera określone informacje,
- selekcjonowania informacji.
wszystkie klasy
wrzesień 2011 – czerwiec 2012
2. Włączenie, w miarę możliwości, do pisemnych testów sprawdzających wiedzę z danego kręgu tematycznego, zadań na rozumienie tekstu słuchanego.
wszystkie klasy
wrzesień 2011 – czerwiec 2012
3. Odrębne sprawdzenie i ocenienie stopnia opanowania umiejętności rozumienia tekstu słuchanego w zakresie wybranego kręgu tematycznego lub kilku kręgów tematycznych (ocena w dzienniku).
klasy maturalne
przynajmniej raz w semestrze
4. Zachęcanie uczniów do wykonywania w domu dodatkowych ćwiczeń na rozumienie tekstu słuchanego, a w razie potrzeby udostępnianie im materiałów do samodzielnej pracy w domu.
wszystkie klasy
wrzesień 2011 – czerwiec 2012
5. Używanie języka niemieckiego podczas lekcji w każdym możliwym procesie komunikacyjnym tak, aby stworzyć uczniom jak najwięcej sytuacji umożliwiających tzw. „osłuchanie się z językiem”, jego specyficznymi zwrotami ...