Dodaj publikację
Autor
Magdalena Syc
Data publikacji
2012-04-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
244

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian przeznaczony jest dla poziomu podstawowego klasy drugiej liceum. Zawiera zadania testowe jednokrotnego wyboru, schematy i rysunki do podpisania oraz zadania opisowe.
 Pobierz (pdf, 178,9 KB)

Podgląd treści

Klasa:

Zdobyte punkty: / 46 pkt
Ocena:

▪ Jaki proces przedstawia poniższy schemat i na czy on
polega? (3 pkt)

.....................................................................................................
.....................................................................................................
.....................................................................................................
.....................................................................................................

▪ Co przedstawia poniższy rysunek? (1 pkt)

...........................

▪ Uzupełnij tekst. (3 pkt)

Schemat przedstawia ....................
Miejsce zaznaczone literką A to
.......................................................
natomiast literką B oznaczony jest
.......................................................

▪ Podpisz elementy budowy chromosomu. (2 pkt)

▪ Podpisz elementy budowy rybosomu. (2 pkt)

Imi i nazwisko:
ę
Data:

3-, cukier, tymina
3-, deoksyryboza, zasada azotowa
3-, cukier-ryboza, zasada azotowa
3-, ryboza

W zadaniach testowych tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa!
Każda prawidłowo zaznaczona odpowiedź to 1 pkt.
▪ Chromosomy warunkujące podstawowe cechy fizyczne
i umysłowe to:
a) allosomy
b) autosomy
c) zarówno autosomy jak i allosomy
d) chromosomy płci
▪ Kod genetyczny jest trójkowy, to znaczy, że:
a) nukleotydy nie zachodzą na siebie
b) pomiędzy kodonami brak elementów rozdzielających
c) kodon tworzą trzy nukleotydy
d) dana trójka koduje tylko jeden aminokwas
▪ Nukleotyd to:
a) choroba genetyczna
b) cukier wchodzący w skład DNA
c) jednostka budująca kwasy nukleinowe
d) żadna odpowiedź nie jest prawdziwa
▪ W skład nukleotydu RNA wchodzi:
a) PO4
b) PO4
c) PO4
d) PO4
▪ Mutacje komórek somatycznych:
a) są dziedziczne
b) dotyczą komórek rozrodczych
c) prowadzą do zmiany puli genowej populacji
d) nie są dziedziczne
▪ Aneuploidalność to:
a) wystąpienie dodatkowych lub utrata chromosomów
b) zwielokrotnienie podstawowej liczby chromosomów
c) zmiana struktury chromosomu
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne
▪ Antykodon to:
a) rodzaj mutacji generatywnej
b) trójka nukleotydów na pętli tRNA
c) składnik rybosomu
d) składnik DNA
▪ W wyniku procesu rekombinacji powstają:
a) cząsteczki r RNA
b) chromosomy
c) białka
d) nowe kombinacje alleli
▪ Homozygotą recesywną jest organizm o genotypie:
a) Pp
b) PP
c) PP i pp
d) pp
▪ Heterozygotą jest organizm o genotypie:
a) dd
b) DD
c) Dd
d) odpowiedzi a i b są poprawne
▪ Fenotyp to:
a) zespół genów danego organizmu
b) wygląd zewnętrzny organizmu
c) fragment kwasu deoksyrybonukleinowego
d) odpowiedzi a i c są poprawne

▪ Napisz treść I prawa Mendla oraz poprzyj je odpowiednią krzyżówką genetyczną. (4 pkt)

▪ Wymień i opisz cztery cechy kodu genetycznego. (6 pkt)

▪ Jakie cechy muszki owocowej zdecydowały o jej wykorzystaniu w badaniach genetycznych? (3 pkt)

▪ Wyjaśnij czym różnią się mutacje komórek somatycznych od generatywnych? (2 pkt)

▪ Przyporządkuj następujące choroby genetyczne do mutacji je powodujących. (9 pkt)

zespół Turnera zespół Downa hemofilia brachydaktylia anemia sierpowata zespół Klinefeltera

mukowiscydoza daltonizm choroba Alzheimera

a) Choroby genetyczne o złożonym podłożu genetycznym:
….....................................................................................................................................................................................

b) Choroby genetyczne o charakterze mutacji punktowych:
….....................................................................................................................................................................................

c) Choroby genetyczne związane ze zmianą liczby chromosomów:
........................................................................................................................................................................................