Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INDYWIDUALNY PROGRAM
EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY
DLA UCZNIA KLASY II GIMNAZJUM
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
W STOPNIU UMIARKOWANYM
Cele programu:
• maksymalne uspołecznienie chłopca, które pozwoli mu samodzielnie funkcjonować w środowisku społecznym,
• usprawnianie i rozwijanie komunikacji z otaczającym światem,
• stymulowanie wszechstronnego rozwoju w oparciu o funkcje najbardziej rozwinięte.
• poszerzanie wiadomości i umiejętności pozwalających dziecku na sprawne funkcjonowanie w otaczającym świecie.
Program określa:
1) Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
Wymagania edukacyjne dostosowano do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych chłopca w zakresie realizowanej podstawy programowej dla upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Dostosowanie wymagań edukacyjnych dotyczy: zajęć edukacyjnych w zakresie:
a. funkcjonowania w środowisku,
b. muzyki z rytmiką,
c. plastyki,
d. technika,
e. wychowanie fizyczne,
Treści kształcenia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i zostały ujęte w następujących obszarach:
Obszar I: Obsługiwanie samego siebie
Obszar II: Uspołecznienie
Obszar III: Rozwijanie sprawności i umiejętności
INDYWIDUALNY PROGRAM
EDUKACUJNO – TERAPEUTYCZNY
Obszar I: Obsługiwanie samego siebie
| | | | |
|Cele do realizacji |Przykładowe sposoby realizacji |Przykładowe środki dydaktyczne |Uwagi |
|Budowanie pozytywnego |Poczucie własnej wartości: | | |
|obrazu siebie: |- stwarzanie sytuacji, w których uczeń | | |
|a. poczucie własnej |przekonuje się i stwierdza w czym | | |
|wartości |jest dobry, | | |
|b. zachowanie się przy |Zasady zachowania przy stole: | | |
|stole |- posługiwanie się widelcem i nożem, |Sztućce: widelec, nóż, serwetki, | |
| |- dbanie o estetyczne spożywanie, posiłków, np. |zabawki do zabaw tematycznych, | |
| |nabieranie niedużych kęsów, niemówienie z pełną | | |
| |buzią, | | |
| |- korzystanie z serwetki np. wycieranie buzi po | | |
| |posiłku, | | |
| |- zabawy tematyczne, | | |
|Dbanie o zdrowie |Odżywianie: | | |
|i schludny wygląd: |- poznanie sposobów zabezpieczania żywności | | |
|a. odżywianie |przed zepsuciem; | | |
|b. higiena osobista |- poznawanie szkodliwych dla zdrowia produktów; | | |
|c. bezpieczeństwo |- doskonalenie umiejętności estetycznego | | |
|d. odpoczynek |przygotowywania posiłków; | | |
| |- nabywanie umiejętności kulturalnego zachowania|Obrazki tematyczne, schemat piramidy | |
| |się podczas spożywania posiłków |zdrowia, naturalne produkty | |
| |Higiena osobista: |żywnościowe, tablice demonstracyjne, | |
| |- rozumienie konieczności częstego mycia rąk w |historyjki obrazkowe, przybory | |
| |ciągu dnia; |toaletowe, | |
| |- dbanie o czystość paznokci | | |
| |i włosów; | | |
| |- prawidłowe korzystanie | | |
| |z przyborów do mycia i urządzeń sanitarnych; | | |
| |- stosowanie zasad higieny osobistej; | | |
| |- dbanie o czysty i schludny wygląd | | |
| |Bezpieczeństwo: | | |
| |- przestrzegania zasad ruchu drogowego dla | | |
| |pieszych; |Zasady bezpiecznego przechodzenia | |
| |- radzenie sobie w sytuacjach zagrażających |przez jezdnię – tablice | |
| |zdrowiu lub życiu; ważne telefony i inne sposoby|demonstracyjne, obrazki sytuacji | |
| |zawiadamiania o zagrożeniu; |drogowych przedstawiające prawidłowe | |
| |Odpoczynek: |i nieprawidłowe przestrzeganie zasad | |
| |- znaczenie ruchu dla zdrowia; |ruchu, plansze znaków drogowych, | |
| |- uprawianie ulubionej dyscypliny sportowej |makieta skrzyżowania, sygnalizator | |
| | |świetlny, obrazki tematyczne, | |
Przewidywane osiągnięcia:
- przygotowuje proste posiłki i napoje z ...