Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Laura Słowińska
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IIac LO
Temat: Koncepcja miłości w erotyku Kazimierza Przerwy-Tetmajera
pt. „Lubię, kiedy kobieta…”
Cele
Uczeń:
- analizuje i interpretuje tekst erotyku „Lubię, kiedy kobieta” K. Przerwy-Tetmajera
- zna pojęcia: femme fatale, mizoginizm, hedonizm
- zapoznaje się ze śmiałą obyczajowo koncepcją miłości młodopolskiej kontrastującą z miłością romantyczną
- charakteryzuje sposób przedstawiania kobiety w modernizmie w sztukach plastycznych i analizowanym erotyku
Metody i formy pracy
pogadanka, praca z tekstem, heureza, metoda opisu, meta plan
Środki dydaktyczne
podręcznik „Przeszłość to dziś” dla kl. II LO (cz. 2) s. 147-150, nagranie utworu „Lubię, kiedy kobieta” w wykonaniu Michała Żebrowskiego i Kasi Nosowskiej, schematy metaplanu przygotowane w wersji multimedialnej
Tok lekcji
1.Rozmowa nt. wizerunku kobiety w epokach wcześniejszych – zwłaszcza w romantyzmie
(romantyzm: kobieta anioł, kobieta idealna, piękna, istota niemal niebiańska, ubóstwiana, źródło nieszczęśliwej, niespełnionej miłości; pozytywizm: kobieta emancypantka)
2.Rozmowa nt. wizerunku kobiety w modernizmie na podstawie obrazów Mehoffera „Głowa Meduzy”, Klimta „Dama w kapeluszu i futrzanym boa”, Axentowicza „Portret damy w czarnej sukni” podr. s. 147 oraz notatki nt. femme fatale i mizoginizmu podr. s. 149-150.
(kobieta fatalna, demon, modliszka, poddaje się instynktom, popędom seksualnym, erotyzm, obiekt seksualny)
3.Uczniowie słuchają nagrania utworu „Lubię, kiedy kobieta…” i czytają wiersz samodzielnie podr. s. 149.
4.Analiza i interpretacja wiersza Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta…”
a) Kim jest podmiot liryczny? Jaki rodzaj liryki prezentuje wiersz? (najprawdopodobniej mężczyzna, choć formy gram. na to nie wskazują, liryka bezpośrednia)
b) Określenie sytuacji lirycznej. (podmiot liryczny opisuje kobietę w trakcie aktu seksualnego, snuje refleksje nt. doznań, uczuć związanych z aktem seksualnym)
c) Charakterystyka podmiotu lirycznego i jego kochanki – z wykorzystaniem metaplanu (obraz Klimta „Pocałunek” + strzałki odchodzące od postaci kobiety i mężczyzny)
KOBIETA
- bez imienia, niezindywidualizowana
- wygląd – podkreślona jest jej cielesność, zmysłowe piękno (oczy zachodzą mgłą, wargi wilgotne, twarz blednie)
- zachowanie – poddaje się cała aktowi seksualnemu (oniemienie, oddanie, omdlenie)
- przeżywa rozkosz, czuje pożądanie, syci się żądzą, szał erotyczny
- wrażliwa, emocjonalna – wewnętrzne rozdarcie, rozdźwięk między przeżywaniem rozkoszy cielesnych a wstydem, lęk przed słowami
- jest obiektem seksualnym dla mężczyzny
MĘŻCZYZNA
- opisane są tylko fragmenty jego ciała: ramię i usta
- ramię (pojawia się dwukrotnie) jako typowo męski atrybut, siła
- znosi ból wpijających się w jego ciało palców kobiety
- pięciokrotnie powtarza „lubię”, a nie kocham czy uwielbiam (lubić wg definicji słownikowej „czuć sympatię, przywiązanie, znajdować przyjemność”), a zatem brak emocjonalnego zaangażowania, hedonizm
- traktuje kobietę jak obiekt seksualny (zachowanie po akcie seksualnym)
5.Koncepcja miłości ukazana w wierszu (metaplan – serce i odchodzące ...