Dodaj publikację
Autor
Monika Wojciechowska
Data publikacji
2012-04-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
74

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam program komunikacji alternatywnej wykorzystany w przedszkolu specjalnym.
 Pobierz (doc, 53,5 KB)

Podgląd treści

Program komunikacji alternatywnej
dla dzieci z grupy Tygrysków w Publicznym Przedszkolu Specjalnym nr 21 w Szczecinie

Program opracowała:
Monika Wojciechowska

Podstawa prawna programu:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Art. 69;
2. Konwencja o Prawach Dziecka Art. 3, 13;
3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67
z późniejszymi zmianami);
4. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r.;
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 15. 01. 2009r. nr 4, poz.17)
7. Statut przedszkola z dnia 22.06.2006r. z późniejszymi zmianami
8. Program nauczania i wychowania dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym nr 21 w Szczecinie

Wstęp:
Program ten powstał dla ułatwienia porozumiewania się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z najbliższym otoczeniem, dla dzieci nieposługujących się mową w ogóle i takich, których mowa nie spełnia wszystkich funkcji komunikacyjnych.
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym stanowią bardzo zróżnicowaną grupę. Wśród nich są takie, które nie mówią z powodu nierozwiniętych narządów artykulacyjnych, przetrwałych nieprawidłowych nawyków z wczesnego dzieciństwa, wad wymowy czy zaburzeń centralnego układu nerwowego. Wszystkie jednak mają prawo do komunikowania się z otoczeniem, informowania o swoich potrzebach i samopoczuciu.
Wychodząc naprzeciwko tym oczekiwaniom powstał program komunikacji alternatywnej w oparciu o metody: Piktogram i Makaton. Program ten ma pomóc w porozumiewaniu się dzieci z najbliższym otoczeniem poprzez symbole (znaki) graficzne oraz symbole (znaki) manualne – gesty. Znaki te niosą ze sobą konkretne treści i mogą służyć do budowania wypowiedzi zarówno prostych, jak i nieco bardziej skomplikowanych. Tak wyposażone dziecko będzie mogło oznajmiać swoje potrzeby, wyrażać stany emocjonalne, pytać, odpowiadać, podejmować decyzje. Przez co stanie się samodzielne, niezależne i gotowe do dalszej edukacji.

Założenia teoretyczne programu:
1. Program adresowany jest do wszystkich dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym uczęszczających do Publicznego Przedszkola Specjalnego nr 21 do grupy Tygrysków.
Pierwszą podgrupę stanowią dzieci posługujące się częściowo mową, w której komunikację alternatywną traktować należy jako wspomaganie procesu porozumiewania się, wzmacniania, uzupełniania, wzbogacania wypowiedzi słownych.
Drugą podgrupę stanowią dzieci całkowicie pozbawione możliwości posługiwania się mową. Dla nich ta forma komunikacji stanowić ma zastępstwo, „oprotezowanie” uszkodzonej funkcji.
2. Program opiera się na stosowaniu symboli graficznych Piktogramów oraz ...