Dodaj publikację
Autor
Justyna Gawlikowska
Data publikacji
2012-05-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
83

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji przyrody Uzależnienia i ich skutki przeznaczony jest dla uczniów klasy V szkoły podstawowej. Podczas lekcji realizowane są następujące treści z podstawy programowej - uczeń - wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka; podaje przykłady zachowań i sytuacji, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu człowieka; przeprowadza doświadczenia według instrukcji; dokumentuje i prezentuje wyniki doświadczeń; korzysta z różnych źródeł informacji.
 Pobierz (doc, 62,5 KB)

Podgląd treści


mgr Justyna Gawlikowska

Konspekt lekcji przyrody w klasie V szkoły podstawowej

Temat lekcji: Uzależnienia i ich skutki.

Treści z podstawy programowej: uczeń – wyjaśnia negatywny wpływ alkoholu, nikotyny i substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka; podaje przykłady zachowań i sytuacji, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu człowieka; przeprowadza doświadczenia według instrukcji; dokumentuje i prezentuje wyniki doświadczeń; korzysta z różnych źródeł informacji

Cele szczegółowe lekcji w zakresie:
a) zapamiętania i zrozumienia wiadomości
Uczeń:
• definiuje pojęcia: uzależnienie, alkoholizm, nikotynizm, narkomania, lekomania
• nazywa substancje zaliczane do używek
• podaje przyczyny sięgania po używki
• omawia negatywne skutki działania alkoholu, nikotyny, narkotyków na organizm człowieka
• wyjaśnia, dlaczego dym papierosowy jest szkodliwy dla palaczy czynnych i biernych
• charakteryzuje osobę uzależnioną

b) kształtowania umiejętności
Uczeń:
• przygotowuje informacje na temat skutków palenia papierosów, picia alkoholu, brania narkotyków

• formułuje obserwacje i wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia

• porządkuje pojęcia znane i używane w życiu codziennym

• odszukuje w słowniku języka polskiego definicję pojęcia uzależnienie

• korzysta z różnych źródeł informacji

c) kształtowania postaw, przekonań i zainteresowań
• uświadomienie konsekwencji sięgania po różne używki
• przygotowanie do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia
• przekonanie, że zdobywana wiedza ma znaczenie praktyczne
• wdrażanie do aktywnej pracy na lekcji
• kształtowanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie
• kształtowanie umiejętności logicznego myślenia oraz czytania ze zrozumieniem
• kształtowanie postawy badawczej ucznia.

Metody nauczania: pogadanka, burza mózgów, elementy wykładu, elementy metody laboratoryjnej, praca z tekstem

Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, Słownik Języka Polskiego, rzutnik pisma, foliogram przedstawiający płuca zdrowego człowieka i płuca palacza, białko jaja kurzego, alkohol etylowy, zlewki, probówki, plansza przedstawiająca narządy wewnętrzne człowieka, arkusze papieru, pisaki, materiały dotyczące wpływu używek na organizm człowieka (ulotki, encyklopedie, artykuły prasowe), 4 torby z różną zawartością (w torbach znajdują się przedmioty sugerujące uzależnienie właściciela od określonej substancji).

Formy organizacyjne pracy na lekcji: Z, I, G

Strategia nauczania: A, P

Typ lekcji: lekcja obejmująca kilka momentów nauczania

Literatura dla nauczyciela:

1. E. Gromek, E. Kłos, W. Kofta, E. Laskowska, A. Melson, Przyrodo, witaj! Podręcznik dla klasy 5 szkoły podstawowej, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2006.
2. E. Gromek, E. Kłos, W. Kofta, E. Laskowska, A. Melson, Przyrodo, witaj! Zeszyt ćwiczeń dla klasy 5 szkoły podstawowej. Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2006.
3. E. Gromek, E. Kłos, W. Kofta, E. Laskowska, A. Melson, Przyrodo, witaj! Poradnik dla nauczyciela klasy 5 szkoły podstawowej, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2006.
4. R. Maxwell, Dzieci, alkohol, narkotyki, papierosy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
5. D. Wilmes, Nie!!! Alkoholowi i narkotykom. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
6 ...