Dodaj publikację
Autor
Justyna Gawlikowska
Data publikacji
2012-05-07
Średnia ocena
3,00
Pobrań
343

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian przeznaczony jest dla uczniów klasy VI szkoły podstawowej. Sprawdza wiadomości dotyczące kręgowców.
 Pobierz (doc, 390,0 KB)

Podgląd treści


Liczba punktów: Ocena:

Imię i nazwisko: ……………………………………………… Klasa: …. Data: …………….

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI – Kręgowce

1. Zaznacz właściwe dokończenie zdania. Zwierzętami jajorodnymi są: (1pkt)
a) jesiotr, żaba, żółw, kolczatka
b) salamandra, pingwin, dzięcioł, nietoperz
c) koala, salamandra, żmija, krokodyl
d) mieczyk, koala, sikora, dziobak.
2. Wyjaśnij, na czym polega zmiennocieplność i podaj odpowiedni przykład zwierzęcia. (2pkt)
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
3. Wyjaśnij, w jaki sposób pęcherz pławny ułatwia rybie życie w wodzie. (1pkt)
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
4. Podpisz etapy rozwoju żaby i uzupełnij zadanie obok ilustracji. (3pkt)

5. Podkreśl cechy, które świadczą o przystosowaniu żaby do życia na lądzie. (2pkt)

postać larwalna w rozwoju, długi lepki język, błona pławna między palcami tylnych kończyn, oczy na szczycie głowy, płuca, wilgotna skóra, kończyny przednie i tylne do poruszania się, oczy osłonięte powiekami

6. Tereny podmokłe to jedne z ulubionych miejsc gniazdowania ptaków. Odczytaj z diagramu, które ptaki założyły najwięcej gniazd nad jeziorem. (1pkt)

7. Zaznacz na ilustracji i podpisz elementy budowy lotki ptaka. Napisz, gdzie umiejscowione są lotki. (3pkt)

8. Ptaki różnią się trybem życia i sposobem odżywiania. Czym odżywia się ptak, którego głowa przedstawiona jest na rysunku. (1pkt)

9. Wybierz zdania, które opisują przystosowania ptaków do lotu. (3pkt)

a) Mają delikatną czaszkę i nie mają zębów.

b) Kończyny przednie przekształcone w skrzydła.

c) Żywią się pokarmem roślinnym lub zwierzęcym.

d) Mają kości pneumatyczne, czyli z pustymi przestrzeniami w środku.

e) U nóg mają cztery palce zakończone pazurami.

10. Podkreśl nazwy grup zwierząt nie wytwarzających błon płodowych. (2pkt)

ryby, gady, ssaki, płazy, ptaki

11. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (4pkt)

a) Wszystkie ssaki są żyworodne ….

b) Ssaki opiekują się potomstwem ….

c) Powierzchnia wymiany gazowej płuc ssaków jest duża ….

d) W skórze ssaków występują gruczoły łojowe, zapachowe, potowe i sutkowe ….

12. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania prawdziwe. (4pkt)

a) Większość gadów to zwierzęta drapieżne /roślinożerne.

b) W okresie zimy gady aktywnie polują, aby przetrwać / zapadają w stan hibernacji.

c) W Polsce żyje 9 gatunków gadów i niektóre /wszystkie są pod ochroną.

d) Gady i płazy to zwierzęta zmiennocieplne /stałocieplne.

13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Do błon płodowych zaliczamy: (1pkt)
a) zarodek, pęcherzyk żółtkowy
b) owodnię, omocznię, kosmówkę
c) owodnię, pęcherzyk żółtkowy, kosmówkę
d) omocznię, kosmówkę, zarodek.

14. Podpisz zaznaczone na ilustracji elementy budowy jaja ptaków. (3pkt)

15. Porównaj żabę i kijankę. Uwzględnij następujące elementy: środowisko życia, budowę ciała, narząd oddechowy. (3pkt)

|Kijanka |Żaba |
| | |
| | |
| | |
| | |

16. Przyporządkuj nazwy zwierząt do odpowiedniej grupy. (5pkt)

A. Rzekotka ...