Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Liczba punktów: Ocena:
Imię i nazwisko: ……………………………………………… Klasa: …. Data: …………….
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI – Kręgowce
1. Zaznacz właściwe dokończenie zdania. Zwierzętami jajorodnymi są: (1pkt)
a) jesiotr, żaba, żółw, kolczatka
b) salamandra, pingwin, dzięcioł, nietoperz
c) koala, salamandra, żmija, krokodyl
d) mieczyk, koala, sikora, dziobak.
2. Wyjaśnij, na czym polega zmiennocieplność i podaj odpowiedni przykład zwierzęcia. (2pkt)
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
3. Wyjaśnij, w jaki sposób pęcherz pławny ułatwia rybie życie w wodzie. (1pkt)
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
4. Podpisz etapy rozwoju żaby i uzupełnij zadanie obok ilustracji. (3pkt)
5. Podkreśl cechy, które świadczą o przystosowaniu żaby do życia na lądzie. (2pkt)
postać larwalna w rozwoju, długi lepki język, błona pławna między palcami tylnych kończyn, oczy na szczycie głowy, płuca, wilgotna skóra, kończyny przednie i tylne do poruszania się, oczy osłonięte powiekami
6. Tereny podmokłe to jedne z ulubionych miejsc gniazdowania ptaków. Odczytaj z diagramu, które ptaki założyły najwięcej gniazd nad jeziorem. (1pkt)
7. Zaznacz na ilustracji i podpisz elementy budowy lotki ptaka. Napisz, gdzie umiejscowione są lotki. (3pkt)
8. Ptaki różnią się trybem życia i sposobem odżywiania. Czym odżywia się ptak, którego głowa przedstawiona jest na rysunku. (1pkt)
9. Wybierz zdania, które opisują przystosowania ptaków do lotu. (3pkt)
a) Mają delikatną czaszkę i nie mają zębów.
b) Kończyny przednie przekształcone w skrzydła.
c) Żywią się pokarmem roślinnym lub zwierzęcym.
d) Mają kości pneumatyczne, czyli z pustymi przestrzeniami w środku.
e) U nóg mają cztery palce zakończone pazurami.
10. Podkreśl nazwy grup zwierząt nie wytwarzających błon płodowych. (2pkt)
ryby, gady, ssaki, płazy, ptaki
11. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje – literę F. (4pkt)
a) Wszystkie ssaki są żyworodne ….
b) Ssaki opiekują się potomstwem ….
c) Powierzchnia wymiany gazowej płuc ssaków jest duża ….
d) W skórze ssaków występują gruczoły łojowe, zapachowe, potowe i sutkowe ….
12. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania prawdziwe. (4pkt)
a) Większość gadów to zwierzęta drapieżne /roślinożerne.
b) W okresie zimy gady aktywnie polują, aby przetrwać / zapadają w stan hibernacji.
c) W Polsce żyje 9 gatunków gadów i niektóre /wszystkie są pod ochroną.
d) Gady i płazy to zwierzęta zmiennocieplne /stałocieplne.
13. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Do błon płodowych zaliczamy: (1pkt)
a) zarodek, pęcherzyk żółtkowy
b) owodnię, omocznię, kosmówkę
c) owodnię, pęcherzyk żółtkowy, kosmówkę
d) omocznię, kosmówkę, zarodek.
14. Podpisz zaznaczone na ilustracji elementy budowy jaja ptaków. (3pkt)
15. Porównaj żabę i kijankę. Uwzględnij następujące elementy: środowisko życia, budowę ciała, narząd oddechowy. (3pkt)
|Kijanka |Żaba |
| | |
| | |
| | |
| | |
16. Przyporządkuj nazwy zwierząt do odpowiedniej grupy. (5pkt)
A. Rzekotka ...