Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ewaluacja wewnętrzna
rok szkolny 2011/2012
Wymaganie 1.2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności
Cel ewaluacji: sprawdzenie w jaki sposób bada się osiągnięcia edukacyjne uczniów, przyrost ich wiedzy i umiejętności oraz poziom zadowolenia z osiąganych wyników
Przeprowadziły:
Bernadeta Bury
Beata Greń
Agata Tomica
Mając na celu sprawdzenie w jaki sposób bada się osiągnięcia edukacyjne uczniów, przyrost ich wiedzy i umiejętności oraz poziom zadowolenia z osiąganych wyników wykorzystano następujące narzędzia badawcze:
a) ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów oraz rodziców (załącznik)
b) wywiady z nauczycielami oraz rodzicami
c) analiza dzienników lekcyjnych
d) analiza wyników egzaminów z poszczególnych lat
e) analiza EWD szkoły
. Pytania kluczowe
.
← Czy analizuje się osiągnięcia uczniów?
← Czy konstruuje się i wdraża program poprawy efektywności kształcenia?
← Czy dostosowuje się kryteria wymagań do możliwości edukacyjnych uczniów?
← Co robi się w kierunku, aby uczniowie uzyskiwali coraz lepsze wyniki w nauce?
← Czy sprawdza się przyrost wiedzy i umiejętności?
← Czy uczniowie zadowoleni są z uzyskiwanych wyników?
.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodne z podstawą programową. O nabywaniu wiadomości i umiejętności przez uczniów świadczą, według nauczycieli, wyniki oceniania bieżącego oraz oceny śródroczne i końcoworoczne. Analiza dzienników lekcyjnych potwierdza się z deklaracją ankietowanych nauczycieli, że w szkole są stosowane różnorodne formy pomiaru dydaktycznego. W szkole dokonuje się porównywania tych ocen z wynikami egzaminu gimnazjalnego.
Nauczyciele monitorują także postępy, uczniów w kolejnych latach nauki w gimnazjum. Wewnątrzszkolny system oceniania podlega ewaluacji i jest udoskonalany w miarę potrzeb, co w 100 % potwierdzają nauczyciele i większość rodziców.
Z analizy dokumentacji szkoły wynika, ze odsetek niepromowanych uczniów w ostatnich dwóch latach wynosi - 0%
O wysokich wynikach w nauce uczniów, świadczy m.in. utrzymywanie przez szkołę wysokich wyników egzaminu gimnazjalnego (tendencje rozwojowe szkoły, EWD); w każdym roku szkolnym wyłaniani są laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych i tematycznych; prawie wszyscy absolwenci naszej szkoły kontynuują naukę w szkołach pierwszego wyboru.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego (na podstawie danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie) w latach 2008-2010 potwierdzają utrzymywanie się szkoły w staninie średnim, a następnie wyżej średnim przez dwa ostatnie lata, zarówno w odniesieniu do części humanistycznej jak i matematyczno-przyrodniczej egzaminu. Na podstawie tendencji rozwojowej szkoły dla egzaminu gimnazjalnego zarówno w części humanistycznej jak i w części matematyczno-przyrodniczej można wnioskować o wzroście postępu w zakresie osiągnięć szkoły. Edukacyjna
wartość dodana EWD (w ostatnich trzech latach) wskazuje na efektywność nauczania w szkole.
Nabywane przez uczniów wiadomości i umiejętności są przedmiotem analizy, na podstawie której formułowane są wnioski do dalszej pracy szkoły. Realizacja ...