Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA
IM. ANGELUSA SILESIUSA W WAŁBRZYCHU
Studia podyplomowe w zakresie
Pedagogiki Opiekuńczo - Wychowawczej
BARBARA SZPUNAR
KONCEPCJA WYCHOWANIA PERSONALISTYCZNEGO
W NAUCZANIU KAROLA WOJTYŁY – JANA PAWŁA II
Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr Jana Adamkiewicza
WAŁBRZYCH 2006
Spis treści
Spis treści.................................................................................................... 2
Bibliografia................................................................................................ 4
Wstęp.......................................................................................................... 6
Rozdział I. Charakterystyka młodzieży w okresie adolescencji ........... 8
1. Specyficzny charakter przełomu wieku młodzieńczego i dorosłości ..... 8
2. Psychika adolescenta............................................................................... 9
3. Problemy moralne adolescenta.............................................................. 11
Rozdział II. Ideologiczne założenia ponowoczesności.......................... 14
1. Toksyczność ideologicznych założeń ponowocześności..................... 14
2. Cele i metody odpowiedzialnego wychowania..................................... 20
3. Podstawowe sfery wychowania............................................................. 25
Rozdział III. Droga Karola Wojtyły do koncepcji wychowania.......... 35
1. Karol Wojtyła (Jan Paweł II). Krótka biografia.................................... 35
2. Karol Wojtyła utalentowany przewodnik młodzieży............................ 37
3. Człowiek w nauce Jana Pawła II........................................................... 40
Rozdział IV. Papieska koncepcja wychowania personalistycznego.... 43
1. Podstawowe założenia wychowania...................................................... 43
2. Cele wychowania................................................................................... 49
3. Formy wychowania personalistycznego................................................ 54
Zakończenie.............................................................................................. 62
[pic]
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek [pic] [pic] [pic]stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał;
aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,
to znaczy, ażeby również umiał bardziej być
nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”
Jan Paweł II
BIBLIOGRAFIA:
Źródła
1. Sobór Watykański II. Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim.
2. Sobór Watykański II. Konstytucja dogmatyczna o Kościele.
3. Jan Paweł II. Adhortacja apostolska Familiaris consortio.
4. Jan Paweł II. Adhortacja Catechezi Tradendac 38.
5. Jan Paweł II. Adhortacja Christifideles laici. W: Adhortacje Ojca Świętego
Jana Pawła II.
6. Jan Paweł II. Adhortacja Pastores Dabo Vobis. W: Adhortacja Ojca
Świętego Jana Pawła II.
7. Jan Paweł II. Encyklika Ewangelium vitae.
8. Jan Paweł II. Encyklika Redemptor hominis.
9. Jan Paweł II. Encyklika Veritatis splendor.
10. Jan Paweł II. Homilia Ojca Świętego podczas Mszy św. koronacyjnej.
Olsztyn 1991. W: Bogu dziękujcie, ducha nie gaście. Warszawa 1991.
11. Jan Paweł II. Listy do młodzieży. Poznań 2005.
12. Jan Paweł II. List do rodzin. Poznań 1994.
13. Jan Paweł II. Orędzie na Europejskie Spotkanie poświęcone szkołom.
„Biuletyn Selezjański”. 1996.
14. Jan Paweł II. Orędzie na XVIII Światowy Dzień Pokoju. 1984.
Literatura przedmiotu
1. Bilicki T. Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000.
2. Chrobak S. Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola
Wojtyły – Jana Pawła II. Warszawa 1999.
3. Dziewiecki M. Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce 2002.
4. Jan ...