Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Eksperymenty fizyczne
Beata Zimnicka i Dagmara Czerwińska-Wróbel
1. Tytuł lekcji
|Ciśnienie - szybkie powtórzenie |
2. Cele przeprowadzenia lekcji
|Poznawcze/Powtórzeniowe: |
|uczeń pozna (przypomni sobie) co to jest ciśnienie, jakie rodzaje ciśnienia znamy |
|uczeń pozna (przypomni sobie) pojęcia: |
|ciśnienia |
|podciśnienie |
|zastosowania prawa Pascala |
|- uczeń dowie się: jak ciśnienie zależy od pola powierzchni oraz siły nacisku |
|uczeń będzie potrafił wykorzystać poznane pojęcia do zagadnień fizycznych z życia codziennego, wykorzysta wiadomości w dalszym |
|kształceniu oraz na konkursach i egzaminach. |
| |
|Kształcące: |
|uczeń będzie umiał obserwować doświadczenia fizyczne, |
|uczeń będzie umiał przewidzieć rezultaty doświadczenia, |
|uczeń będzie umiał wyciągnąć fizyczne wnioski z obserwowanych doświadczeń, |
|uczeń będzie umiał wykorzystać zdobytą wiedzę w innych dziedzinach nauki, |
| |
|Wychowawcze: |
|wzbudzić w uczniach szacunek do ludzi nauki, |
|wykształcić umiejętność korzystania z literatury naukowej, |
|wykształcić nawyk estetycznego prowadzenia notatek , |
|wykształcić umiejętność kultury dyskusji, |
| |
3. Przebieg lekcji wraz z jej poszczególnymi etapami i szczegółowym opisem eksperymentów oraz ćwiczeń z uczniami.
|I WSTĘP: |
| |
|1. Sprawdzenie obecności |
|2. Sprawdzenie zadania domowego |
|3. Wprowadzenie: |
|Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki aktualnej lekcji, zapowiada, iż samodzielnie będą wykonywali znaczną część doświadczeń oraz |
|prosi o notowanie wszystkich obserwacji i samodzielne zapisywanie wniosków. |
| |
|II LEKCJA WŁAŚCIWA: |
| |
|1. Zdefiniowanie pojęcia ciśnienie. Rodzaje ciśnień. Wielkości fizyczne opisujące ciśnienie. |
|2. Przypomnienie urządzeń do pomiaru ciśnienia, jednostek, w jakich mierzy się ciśnienie. |
| |
|Doświadczenie 1. Na szpilkach nie jest wygodnie. Doświadczenie wykonywane jest w grupach. Uczniowie nasypują do pojemników |
|mąkę/sól/piasek, a następnie na powierzchni mąki ustawiają różne przedmioty - prostopadłościan, pudełko po zapałkach (dy mamy małe |
|naczynie z solą). Przedmioty ustawiają różnymi krawędziami, jak pokazuje schemat 1. |
| |
|[pic] |
| |
|Schemat 1. Różne ustawienia przedmiotu na powierzchni soli/piasku. |
| |
|Zapisują wnioski z doświadczenia popierając je wzorem p = F/S (p-ciśnienie, F-siła, S-pole powierzchni). Nauczyciel zadaje pytanie, |
|jako wniosek podsumowujący, czy ta sama kobieta będzie bardziej zapadała się w błoto w szpilkach czy adidasach? Warto wspomnieć o |
|stosowanych do przemieszania się po śniegu „rakietach”. |
| |
|Doświadczenie 2. Baloniku mój malutki… Do pojemnika szklanego wkładamy nadmuchany balon, a następnie za pomocą pompki do materaca, |
|odpompowujemy powietrze z szczelnie zamkniętego/zaklejonego ujścia pojemnika (zdjęcie 1.). Obserwujemy wzrost objętości balonu i jego |
|przyleganie do ścianek naczynia, co związane jest ze zmniejszeniem wpływu ciśnienia atmosferycznego . |
|[pic] |
|Zdjęcie 1. Odpompowane częściowo powietrze z naczynia z balonem. |
| |
|Doświadczenie 3. Podnośnik Zgniatamy butelkę po napoju, tak aby nie było w niej powietrza. Następnie zamykamy wylot butelki. Kładziemy|
|na nią przedmiot, który chcemy podnieść – zdjęcie 2. Wykonujemy otwór w korku butelki i umieszczamy w nim rurkę z ...