Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
zajęcia z doświadczeniami
Autorzy
Dagmara Czerwińska i Beata zimnicka
1. Tytuł lekcji
|Fale mechaniczne |
2. Cele przeprowadzenia lekcji
|Poznawcze/Powtórzeniowe: |
|uczeń pozna (przypomni sobie) co to jest fala |
|uczeń pozna (przypomni sobie) pojęcia: |
|fali płaskiej, |
|fali poprzecznej, |
|fali kolistej, |
|interferencji, |
|dyfrakcji, |
|efekt Dopplera |
| |
| |
|uczeń będzie potrafił wykorzystać poznane pojęcia do zagadnień fizycznych z życia codziennego, wykorzysta wiadomości w dalszym |
|kształceniu oraz na konkursach i egzaminach. |
| |
|Kształcące: |
|uczeń będzie umiał obserwować doświadczenia fizyczne, |
|uczeń będzie umiał przewidzieć rezultaty doświadczenia, |
|uczeń będzie umiał wyciągnąć fizyczne wnioski z obserwowanych doświadczeń, |
|uczeń będzie umiał wykorzystać zdobytą wiedzę w innych dziedzinach nauki, |
| |
|Wychowawcze: |
|wzbudzić w uczniach szacunek do ludzi nauki, |
|wykształcić umiejętność korzystania z literatury naukowej, |
|wykształcić nawyk estetycznego prowadzenia notatek , |
|wykształcić umiejętność kultury dyskusji, |
3. Przebieg lekcji wraz z jej poszczególnymi etapami i szczegółowym opisem eksperymentów oraz ćwiczeń z uczniami.
|I WSTĘP: |
| |
|1. Sprawdzenie obecności |
|2. Sprawdzenie zadania domowego |
|3. Wprowadzenie: |
|Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki aktualnej lekcji, zapowiada, iż samodzielnie będą wykonywali znaczną część doświadczeń oraz |
|prosi o notowanie wszystkich obserwacji |
|i samodzielne zapisywanie wniosków. |
| |
|II LEKCJA WŁAŚCIWA: |
| |
|1. Zdefiniowanie pojęcia fala. |
|2. Zadanie uczniom pytania, jak dzielimy fale? Po krótkiej dyskusji zapis prawidłowej klasyfikacji fal mechanicznych. |
| |
|Doświadczenie 1: Sprężyna slinky. Uczniowie generują za pomocą sprężyny fale poprzeczną pobudzając do drgań sinusoidalnych, a |
|następnie zaburzenie wprowadzają poprzez równoległe do rozciągniętej sprężyny uderzenie (fala podłużna). Samodzielnie zapisują |
|wnioski, które zostają odczytane przez kilka osób (ustalenie wniosków wspólnych: zagęszczenie i rozrzedzenie ośrodka, fala podłużna |
|zaburzenie równoległe do kierunku rozchodzenia się fali, fala poprzeczna-prostopadłe). |
| |
|Doświadczenie 2. Wytwarzamy falę stojącą. Umocowujemy sznur z jednej strony przywiązując np. do drzwi. Następnie generujemy drgania |
|poprzeczne. Wnioski z obserwacji zapisywane są w zeszycie. Nauczyciel komentuje warunki powstawania fali stojącej oraz mówi o |
|występowaniu |
|takich fal np. fale atmosferyczne (wykorzystywane przez szybowce), instrumenty muzyczne |
| |
|Doświadczenie 3. Powstawanie fali kolistej. Przezroczyste naczynie z wodą ustawiamy, jeśli jest taka możliwość na rzutniku optyczny i |
|wszyscy uczniowie obserwują powstawanie fal na ekranie. Jeśli nie ma takiej możliwości uczniów dzielmy na grupy, które same pod |
|nadzorem nauczyciela wykonują doświadczenie. W tafle wody uderzamy końcówką ołówka. Obserwujemy fale koliste współśrodkowe. Uczniowie |
|zapisują wnioski. Nauczyciel wprowadza pojęcie czoła fali i powierzchni falowych oraz omawia wraz z uczniami występowanie tego typu |
|fal. |
| |
|Doświadczenie 4. Do tego samego naczynia z wodą wkładamy linijkę i przesuwając wzdłuż ścianek generujemy falę płaską. Uczniowie |
|zapisują wnioski i wraz z nauczycielem omawiają występowaniu fal płaskich. |
| |
|Doświadczenie 5. Do naczynia z woda wkładamy dwa ...