Dodaj publikację
Autor
Beata Zimnicka i Dagmara Czerwińska-Wróbel
Data publikacji
2012-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
101

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Proponujemy dziesięć doświadczeń dotyczących fal mechanicznych. Uczeń wykonując część eksperymentów samodzielnie będzie miał szansę na rozbudzenie zainteresowania fizyką, ćwiczenia w formułowaniu obserwacji i wniosków. Opracowanie:  Beata Zimnicka i Dagmara Czerwińska-Wróbel
 Pobierz (doc, 36,5 KB)

Podgląd treści


zajęcia z doświadczeniami
Autorzy
Dagmara Czerwińska i Beata zimnicka

1. Tytuł lekcji
|Fale mechaniczne |

2. Cele przeprowadzenia lekcji
|Poznawcze/Powtórzeniowe: |
|uczeń pozna (przypomni sobie) co to jest fala |
|uczeń pozna (przypomni sobie) pojęcia: |
|fali płaskiej, |
|fali poprzecznej, |
|fali kolistej, |
|interferencji, |
|dyfrakcji, |
|efekt Dopplera |
| |
| |
|uczeń będzie potrafił wykorzystać poznane pojęcia do zagadnień fizycznych z życia codziennego, wykorzysta wiadomości w dalszym |
|kształceniu oraz na konkursach i egzaminach. |
| |
|Kształcące: |
|uczeń będzie umiał obserwować doświadczenia fizyczne, |
|uczeń będzie umiał przewidzieć rezultaty doświadczenia, |
|uczeń będzie umiał wyciągnąć fizyczne wnioski z obserwowanych doświadczeń, |
|uczeń będzie umiał wykorzystać zdobytą wiedzę w innych dziedzinach nauki, |
| |
|Wychowawcze: |
|wzbudzić w uczniach szacunek do ludzi nauki, |
|wykształcić umiejętność korzystania z literatury naukowej, |
|wykształcić nawyk estetycznego prowadzenia notatek , |
|wykształcić umiejętność kultury dyskusji, |

3. Przebieg lekcji wraz z jej poszczególnymi etapami i szczegółowym opisem eksperymentów oraz ćwiczeń z uczniami.
|I WSTĘP: |
| |
|1. Sprawdzenie obecności |
|2. Sprawdzenie zadania domowego |
|3. Wprowadzenie: |
|Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki aktualnej lekcji, zapowiada, iż samodzielnie będą wykonywali znaczną część doświadczeń oraz |
|prosi o notowanie wszystkich obserwacji |
|i samodzielne zapisywanie wniosków. |
| |
|II LEKCJA WŁAŚCIWA: |
| |
|1. Zdefiniowanie pojęcia fala. |
|2. Zadanie uczniom pytania, jak dzielimy fale? Po krótkiej dyskusji zapis prawidłowej klasyfikacji fal mechanicznych. |
| |
|Doświadczenie 1: Sprężyna slinky. Uczniowie generują za pomocą sprężyny fale poprzeczną pobudzając do drgań sinusoidalnych, a |
|następnie zaburzenie wprowadzają poprzez równoległe do rozciągniętej sprężyny uderzenie (fala podłużna). Samodzielnie zapisują |
|wnioski, które zostają odczytane przez kilka osób (ustalenie wniosków wspólnych: zagęszczenie i rozrzedzenie ośrodka, fala podłużna |
|zaburzenie równoległe do kierunku rozchodzenia się fali, fala poprzeczna-prostopadłe). |
| |
|Doświadczenie 2. Wytwarzamy falę stojącą. Umocowujemy sznur z jednej strony przywiązując np. do drzwi. Następnie generujemy drgania |
|poprzeczne. Wnioski z obserwacji zapisywane są w zeszycie. Nauczyciel komentuje warunki powstawania fali stojącej oraz mówi o |
|występowaniu |
|takich fal np. fale atmosferyczne (wykorzystywane przez szybowce), instrumenty muzyczne |
| |
|Doświadczenie 3. Powstawanie fali kolistej. Przezroczyste naczynie z wodą ustawiamy, jeśli jest taka możliwość na rzutniku optyczny i |
|wszyscy uczniowie obserwują powstawanie fal na ekranie. Jeśli nie ma takiej możliwości uczniów dzielmy na grupy, które same pod |
|nadzorem nauczyciela wykonują doświadczenie. W tafle wody uderzamy końcówką ołówka. Obserwujemy fale koliste współśrodkowe. Uczniowie |
|zapisują wnioski. Nauczyciel wprowadza pojęcie czoła fali i powierzchni falowych oraz omawia wraz z uczniami występowanie tego typu |
|fal. |
| |
|Doświadczenie 4. Do tego samego naczynia z wodą wkładamy linijkę i przesuwając wzdłuż ścianek generujemy falę płaską. Uczniowie |
|zapisują wnioski i wraz z nauczycielem omawiają występowaniu fal płaskich. |
| |
|Doświadczenie 5. Do naczynia z woda wkładamy dwa ...