Dodaj publikację
Autor
Anna Lubaszka
Data publikacji
2012-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć ruchowych z elementami judo dla klas I-III.
 Pobierz (pdf, 143,5 KB)

Podgląd treści




PROGRAM ZAJĘĆ RUCHOWYCH

Z ELEMENTAMI JUDO DLA KLAS 0-III.

CEL GŁÓWNY:

Stymulacja harmonijnego rozwoju organizmu ucznia poprzez odpowiedni dobór
środków pobudzających i korygujących rozwój i funkcjonowanie układu ruchowego,
sercowo-naczyniowego, oddechowego i nerwowego.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1. Kształtowanie sprawności motorycznej (szybkość, wytrzymałość, siła, zwinność,

gibkość, skoczność.

2. Opanowanie wiadomości z zakresu realizowanych zajęć.
3. Kształtowanie umiejętności (elementy gimnastyki, techniki judo, gier zespołowych).
4. Działania wychowawcze.

MOTORYCZNOŚĆ

1. SZYBKOŚĆ

Biegi z przyspieszeniem, ze zmianą tempa, starty z różnych pozycji, bieg
z maksymalna szybkością na różnych odcinkach, zabawy orientacyjno-szybkościowe,
gry zespołowe, rzuty na sygnał.

2. WYTRZYMAŁOŚĆ

Ćwiczenia z szybkim pokonywaniem dłuższego dystansu, gry zespołowe, walki
treningowe, serie rzutów.

3. SIŁA

Ćwiczenia z pokonywaniem własnego ciężaru ciała, ćwiczenia z oporem partnera,
zabawy z siłowaniem i mocowaniem, ćwiczenia kształtujące odpowiednie grupy
mięśniowe.

4. ZWINNOŚĆ

Zmiany pozycji, zmiany kierunku biegu, różne formy ćwiczeń kształtujących
koordynację, ćwiczenia kształtujące orientację przestrzenną, gry i zabawy.

5. GIBKOŚĆ

Ćwiczenia rozciągające poszczególne partie mięśniowe, zwiększające zakres ruchu w
stawach.

6. SKOCZNOŚĆ

Różne formy wieloskoków, skoki przez przeszkody.



WIADOMOŚCI

1. Poznanie zasad bezpiecznego udziału w zajęciach.

2. Poznanie podstawowych zasad higieny.

3. Poznanie zasad samoochrony i asekuracji partnera podczas ćwiczeń.

4. Poznanie rytuału i ceremoniału judo (zbiórka, ukłony, zachowanie się na sali judo).

5. Poznanie podstawowych komend i nazw w języku japońskim.

6. Poznanie podstawowych zasad i przepisów sportowej walki judo.

UMIEJĘTNOŚCI

1. Opanowanie podstawowych elementów gimnastycznych (przewroty w przód,

przewroty w tył, przerzut bokiem, stanie na głowie, stanie na rękach, podpór łukiem
leżąc tyłem oraz łączenie tych ćwiczeń w serie).


2. Opanowanie podstawowych elementów techniki judo:

 pady (w tył koho- ukemi, w przód mae-ukemi, w bok yoko-ukemi, z

przewrotem przez bark zempo-ukemi)
rzuty (uki-goshi, o-goshi, koshi-guruma, o-soto-gari, ko-soto-gari, o-uchi-gari,
ko-uchi-gari, ippon-seoi-nage, morote-seoi-nage).
trzymania (hon-kesa-gatame, kuzure-kesa-gatame, yoko-shiho-gatame, kami-
shiho-gatame, tate-shiho-gatame)
łączenie poznanych elementów techniki w kombinacje


 wykorzystanie tych elementów w walce treningowej.

3. Opanowanie podstawowych umiejętności niezbędnych w uproszczonych formach gier

zespołowych

 piłka nożna
 piłka ręczna
 „piłka chińska”

rugby

DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE

1. Kształtowanie dyscypliny podczas zajęć (egzekwowanie konsekwencji za zachowania

niewłaściwe i niebezpieczne ze względu na specyfikę zajęć).




2. Kształtowanie dbałości o bezpieczeństwo współćwiczącego.

3. Aktywizacja do pokonywania własnej słabości i zmęczenia.

4. Kształtowanie inwencji uczniów.

5. Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole.

6. Kształtowanie prawidłowych reakcji na wynik współzawodnictwa (zwycięstwo,

porażka) oraz respektowanie decyzji sędziego.

7. Stosowanie zasady „fair play”.



METODY STOSOWANE W REALIZACJI PROGRAMU

1. Metody odtwórcze

 zabawy naśladowcze
 metoda zabawowo-naśladowcza
 metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa)
 metoda ścisła

2. Metody twórcze

 metoda ...