Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rola nauczyciela jako autorytetu w procesie wychowania młodzieży w tym młodzieży niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim
W dzisiejszym świecie, pełnym przemian w każdej dziedzinie życia : społecznego, ekonomicznego, kulturalnego człowiek traci poczucie bezpieczeństwa . Psychiatrzy biją na alarm w związku z coraz większą ilością mocno zaburzonych młodych ludzi, którzy nie będą zdolni do prawidłowego funkcjonowania społecznego. Obserwujemy coraz szersze spektrum różnego rodzaju uzależnień , okrucieństwa oraz innych patologii. Wszechobecny , konsumpcyjny model życia promujący szybką i łatwą gratyfikację , wypiera tradycyjne wartości związane z moralnością, więzią społeczną, zwalnia od odpowiedzialności za siebie. Psychoanalitycy używają określenia , że " świat się narcyzuje" tzn. że zanika umiejętność tworzenia dojrzałej więzi z drugim człowiekiem. Człowiek tak naprawdę staje sie coraz bardziej samotny i zagubiony. W tej sytuacji świadomi roli wychowawcy zadają sobie pytanie o autorytet, a przede wszystkim o przyczyny jego załamania. Magdalena Błędowska określa następstwa społeczne tego upadku : Zakłócony zostaje przekaz wartości, dzieci i młodzież tracą poczucie bezpieczeństwa, w mniej odpornych środowiskach rodzi sie bunt i odrzucenie wszelkich norm. Dlatego tak ważna staje sie rola nauczyciela, który może stanowić przeciwwagę dla narastających niebezpieczeństw. Wychowawca staje sie kontynuatorem dzieła kształtowania osobowości dzieci i młodzieży zapoczątkowanego przez rodziców. Termin autorytet pochodzi od łacińskiego słowa Auctoritas. Wg Encyklopedii Powszechnej PWN autorytet to społeczne uznanie, prestiż osób, grup i instytucji społecznych opartych na cenionych w danym społeczeństwie wartościach. Natomiast Słownik Wyrazów Obcych określa autorytet jako prestiż, powaga, wpływ , znaczenie. Niepokojącym staje się fakt , że wielu nauczycieli, wychowawców współcześnie wątpi w swoją możliwość oddziaływania wychowawczego z pozycji autorytetu. W ten sposób młodzież nie mając się na kim " oprzeć " staje się w swojej masie coraz bardziej zagubiona i agresywna. Jak bowiem młodzi ludzie, którzy nie znają życia mogą się czuć bezpiecznie w świecie, który nie daje im stabilnego oparcia w postaci silnych, wymagających , ale życzliwych dorosłych. Dorosłych którzy potrafią zrozumieć na czym polega młodzieńczy kryzys tożsamości , a jednocześnie nie reagują na młodą, zbuntowaną osobę na jej poziomie ze złością ( obrażanie sie na ucznia) lub zbytnim pobłażaniem. Dojrzała postawa nauczyciela jako autorytetu daje uczniom informacje " zależy mi na tobie" i dlatego może być skuteczna w procesie kształtowania osobowości. Każdy z nas potrzebuje bowiem najbardziej na świecie doświadczyć troski drugiego człowieka. Po to by ją zasymilować - uwewnętrznić i poczuć się bezpiecznie . Dlatego młody, zbuntowany człowiek , któremu stawia się granicę w postaci zakazu np. "nie pij" w gruncie rzeczy wie , że wynika to z troski, o jego przyszłość. Oczywiście wielu młodych ludzi będzie próbowało ...