Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONKURS „W krainie prądu”.
Uczestnicy: klasy I, oraz przedstawiciele klas II i III.
Temat: W krainie prądu.
Cele ogólne:- podnoszenie świadomości właściwego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych- promowanie wiedzy o bezpiecznym, racjonalnym i ekologicznym użytkowaniu energii elektrycznej- kształtowanie nawyku oszczędnego korzystania z prądu
Cele operacyjne:Uczeń po zajęciach:
- wie, że każdy z nas może i powinien zużywać energię elektryczną bardziej bezpiecznie efektywnie, racjonalnie i ekologicznie- zna różne źródła energii, wskazuje źródła alternatywne
- zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi- prawidłowo rozpoznaje i nazywa najważniejsze urządzenia elektryczne- jest odpowiedzialny za wyniki pracy zespołu- próbuje przewidywać efekty oszczędnego gospodarowania prądem
Metody pracy:- pogadanka- burza mózgów- praktycznego działania
- wiązanie teorii z praktyką
Formy pracy:- indywidualna- praca w grupie
Środki dydaktyczne:- zagadki, plansze, karty z punktacją, krzyżówka, przedmioty związane z prądem.
PRZEBIEG KONKURSU:
Faza wstępna: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe (ustawienie krzeseł w kręgu i zajęcie miejsc przez uczniów).2. Powitanie - nauczyciel wita uczniów, wymieniając pozytywne cechy ludzi. Uczniowie, którzy posiadają wymienioną cechę, wstają, np.: Witam uczniów rozsądnych, odpowiedzialnych, przestrzegających zasad bezpieczeństwa, uczniów z wyobraźnią, tych, którzy zanim coś zrobią, najpierw pomyślą, lubiących turnieje wiedzy i umiejętności, tych, którzy są na dzisiejszym konkursie.3. Zapoznanie z przebiegiem konkursu: nauczyciel informuje uczniów, że podczas dzisiejszych zajęć będą pracować w grupach, które będą rywalizowały ze sobą podczas wykonywania kolejnych zadań.
Za prawidłowo rozwiązane zadania grupy będą nagradzane punktami które należy rozwiązać na zakończenie zajęć, ta grupa otrzyma również plany zajęć w nagrodę.4. Nauczyciel dzieli klasę losowo, wg odliczania do czterech: jedynki - to zespół pierwszy, dwójki - drugi itd.
Zespoły otrzymują karty punktacji ( wizerunek małych żarówek) w kolorach: zielonym, czerwonym, niebieskim i fioletowym.
Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach, nauczyciel wyjaśnia, że grupa po otrzymaniu punktu koloruje punkt na żółto, czyli „zapala” jedną żarówkę.
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa – w jakich warunkach nie można używać urządzeń zasilanych prądem elektrycznym?
– Dlaczego nie wolno dotykać uszkodzonych przewodów elektrycznych?
– Dlaczego w czasie kąpieli nie wolno używać suszarki do włosów?
– Dlaczego nie wolno stawiać obok urządzeń elektrycznych odkrytych naczyń z wodą?
– Dlaczego nie wolno dotykać mokrymi rękami urządzeń elektrycznych i gniazdek?
Informacje pomocnicze
Przewód elektryczny składa się z materiału dobrze przewodzącego prąd (przewodnika) oraz
izolatora. Izolator nie przewodzi prądu i dzięki temu możemy bezpiecznie dotykać przewodów.
Jeśli zewnętrzna warstwa przewodu elektrycznego (kabla) zostanie uszkodzona, to każde dotknięcie nieosłoniętego przewodnika kończy się porażeniem prądem.
Faza konkursowa:
ZADANIE 1 - Do czego wykorzystujemy energię elektryczną? – zadanie polega na odgadnięciu zagadek czytanych głośno przez n-la dla każdej grupy ...