Dodaj publikację
Autor
Magdalena Kasprzyk
Data publikacji
2012-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
115

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Diagnoza dziecka sześcioletniego, u którego podejrzewa się dysleksję.
 Pobierz (doc, 2,7 MB)

Podgląd treści

Magdalena Kasprzyk

ANALIZA RYZYKA DYSLEKSJI
U DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO STUDIUM PRZYPADKU

Spis treści

| Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |3 |
|Teoretyczne zagadnienia związane ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .| |
|. . . . . . |4 |
|Definicje dysleksji, dysgrafii i dysortografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |4 |
|Przyczyny dysleksji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |6 |
|Dysleksja – rodzaje zaburzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |7 |
|Ryzyko dysleksji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |8 |
|Międzynarodowe badania nad sytuacją dziecka ryzyka dysleksji . . . |9 |
|Objawy ryzyka dysleksji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |11 |
|wiek niemowlęcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |11 |
|wiek poniemowlęcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |11 |
|wiek przedszkolny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |11 |
|klasa 0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |13 |
|Metodologiczne podstawy pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |16 |
|Skala Ryzyka Dysleksji (SRD) – opis narzędzia . . . . . . . . . . . . . . . . |16 |
|Badanie grupy sześciolatków Skalą Ryzyka Dysleksji (diagnoza) i określenie skali występującego ryzyka dysleksji – wyniki | |
|badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
|Informacje o badanym dziecku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |17 |
|wywiad z matką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |18 |
|rozmowa z nauczycielem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |19 |
|obserwacja w grupie rówieśniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |19 |
|Analiza skali ryzyka dysleksji na przykładzie dziecka z ryzykiem dysleksji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |21 |
|. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | |
|Postępowanie terapeutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |22 |
|Prognoza terapeutyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |29 |
|Program terapii ryzyka dysleksji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |29 |
|Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |30 |
|Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |32 |
|Załączniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |34 |
| |35 |
Wstęp

Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym, które nie mają żadnych poważnych wad wzroku, słuchu oraz schorzeń neurologicznych. W szkole są otoczone opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo.
Dysleksja jest zjawiskiem coraz powszechniejszym. Występuje u około 15% populacji.
Ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu można już dostrzec zanim dziecko rozpocznie naukę w szkole, w przedszkolu lub nawet wcześniej.
Objawy zapowiadające trudności mogą dotyczyć różnych sfer rozwoju psychomotorycznego. Ważna jest wczesna diagnoza i profilaktyka tj. wyćwiczenie różnych strategii postępowania, dzięki którym dysleksja nie będzie przeszkadzać dzieciom w codziennym życiu, zwłaszcza szkolnym.
Powinna w tym pomóc terapia pedagogiczna i logopedyczna rozpoczęta jak najwcześniej.
W pierwszym rozdziale swojej pracy przedstawiłam problem dysleksji w świetle literatury ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ryzyka dysleksji występujące już w wieku niemowlęcym jak i u dziecka sześcioletniego.
Drugi rozdział koncentruje na zagadnieniach metodologicznych. Dotyczy badań własnych, diagnozy i analizy skali ryzyka dysleksji na przykładzie dziecka sześcioletniego. Przedstawiono charakterystykę dziecka, opisano zastosowane metody badawcze oraz ich przebieg.
Postawiona diagnoza stała się podstawą do zaproponowania terapii pedagogiczno-logopedycznej, która jest tematem rozdziału ostatniego.
I. Teoretyczne zagadnienia związane ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu

Badania nad trudnościami w pisaniu i czytaniu sięgają II połowy XIX wieku. Najpierw tym problemem zainteresowali się lekarze – W.P. Morgan, R. Berlin.

1. Definicje dysleksji, dysgrafii i dysortografii

Termin dysleksja wywodzi się od czasownika lego (z grec. i łac.) - czytam oraz lexis (z grec.) – słowa.
Przedrostek dys – oznacza w jęz. łacińskim brak czegoś, niemożność, nadaje znaczenie negatywne.
W literaturze występuje wiele definicji dysleksji, którą ...