Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki
Przedmiotowy System Oceniania (PSO) z matematyki opracowany na podstawie programu nauczania nr DKOS-4015-99/02 oraz podręcznika MATEMATYKA PODRĘCZNIK DLA LO KLASA 1, 2, 3 W. BABIAŃSKI, L. CHAŃKO
PSO ma na celu:
a) bieżące i systematyczne informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju oraz przedstawienie bieżących postępów w nauce,
c) dostarczanie bieżącej informacji o trudnościach w przyswajaniu wiedzy przez uczniów,
d) mobilizowanie ucznia do systematycznej pracy,
e) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji pracy na lekcji
Oceny bieżące, semestralne i końcoworoczne wyrażane są w stopniach wg skali (MENiS):
a) niedostateczny (1, ndst.),
b) dopuszczający (2, dop.),
c) dostateczny (3, dst.),
d) dobry (4, db.),
e) bardzo dobry (5, bdb.),
f) celujący (6, cel.).
Kryteria oceniania:
1. Prace klasowe
Stanowią podsumowanie treści i umiejętności z danego bloku tematycznego. Na tydzień przed pracą klasową uczeń otrzymuje dokładna informację o terminie sprawdzianu oraz zakresie obowiązującego materiału.
Ocena z pracy klasowej ustalana jest według następującej skali:
0 − 29% niedostateczny
30 − 49% dopuszczający
50 − 74% dostateczny
75 − 89% dobry
90 − 99% bardzo dobry
100% celujący.
Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej.
2. Kartkówki
Sprawdzają podstawowe umiejętności, stosowanie schematów opanowanych na ostatnich kilku lekcjach oraz systematyczność pracy. Może być niezapowiedziana, jeśli obejmuje materiał z ostatniego omawianego tematu.
Ocena z kartkówki ustalana jest według następującej skali:
0 − 29 % niedostateczny
30 − 49 % dopuszczający
50 − 74 % dostateczny
75 − 89% dobry
91 − 100% bardzo dobry
4. Prace domowe i przygotowanie do zajęć
Uczeń ma prawo dwukrotnie w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć ( bez oceny niedostatecznej ). Brak pracy domowej skutkuje minusem, pięć minusów oceną niedostateczną. Podobnie z pracą domową ocenioną pozytywnie na plus, pięć plusów – ocena bdb.
5. Odpowiedzi ustne
W odpowiedzi ustnej ucznia ocenie podlega:
a) zawartość merytoryczna wypowiedzi,
b) kompozycja logiczna i spójność rozwiązania,
c) poprawność językowa
6. Aktywność ucznia na zajęciach
7. Udział w konkursach przedmiotowych na różnych poziomach.
Laureat olimpiady matematycznej na poziomie min. województwa otrzymuje ocenę celującą na koniec roku szkolnego. Zajęcie miejsc punktowanych w innych konkursach – ocena bdb w dzienniku lekcyjnym
Oceny semestralne i końcoworoczne ustalane są na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w ciągu danego semestru wg średniej ważonej. Przyjmuje się następujące wagi:
4 – prace klasowe,
3 – kartkówki, odpowiedzi ustne,
2 – aktywność na zajęciach, rozwiązanie zadań dodatkowych, udział w konkursach matematycznych,
1 – prace domowe,
Na miesiąc przed klasyfikacją nauczyciel informuje ucznia i rodziców o proponowanej ocenie.