Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI Z ORGANIZACJI MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Często można usłyszeć opinie, że udział uczniów w konkursach językowych wymaga od nich posiadania wiedzy wykraczającej poza program nauczania. Większość dzieci uczących się w szkole podstawowej opanowuje w mniejszym lub większym stopniu taką wiedzę jaką przewiduje podstawa programowa. Z myślą o takich dzieciach kilka lat temu postanowiłam zorganizować międzyszkolny konkurs językowy. W pierwszej edycji wzięły udział dzieci z dwóch szkół, w których pracowałam. Była to próba zarówno dla mnie jak i dla dzieci. Jeszcze raz sprawdziło się przysłowie, że nie święci garnki lepią i okazało się, że organizacja takiego przedsięwzięcia nie jest aż tak trudna jakby się zdawało. Dziś , gdy przystępuję do przygotowania konkursu po raz piąty chciałabym się podzielić moimi spostrzeżeniami.
- Konkurs powinien być tak przygotowany, aby wyniki mogły być ogłoszone w tym samym dniu i aby dzieci zbyt długo na nie nie czekały.
-Zadania konkursowe powinny być zróżnicowane i dopasowane do poziomu danej klasy. Równocześnie dobrze jest gdy sprawdzają one większość umiejętności językowych. Ja rozwiązuję to w ten sposób, ze pierwsze zadanie konkursowe to prezentacja Power Point sprawdzająca znajomość słownictwa z pewnej kategorii np. zwierzęta, szkoła, dom itp. Dzieci dostają karteczki gdzie notują 10-15 wyrazów, które rozpoznały w prezentacji. Drugie zadanie sprawdza umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Jest to zadanie jednakowe dla wszystkich uczniów ponieważ w warunkach szkolnych nie jest wykonalne równoczesne zaprezentowanie uczniom trzech różnych nagrań dźwiękowych. Ponieważ wyniki są porównywane na poziomie danej klasy są one miarodajne.
- Kolejne zadania są już zróżnicowane dla każdej klasy. Uczestnicy otrzymują nie jednolity test, ale krótkie zadania sprawdzające znajomość gramatyki, słownictwa i umiejętność czytania ze zrozumieniem na poziomie danej klasy. Klasy młodsze otrzymują zadania poświecone jednemu zagadnieniu np. kl 4 użycie czasownika to be, klasa 5 –have got . Klasa 6 otrzymuje zadania wymagające rozpoznania i uzupełnienia odpowiedniej konstrukcji gramatycznej np. czasów present Simple i present continuous.
- Wszyscy nauczyciele są zaangażowani w prace komisji oceniającej poszczególne zadania w ten sposób ogłoszenie wyników jest możliwe niezwłocznie po zakończeniu zmagań konkursowych. Bardzo użyteczne jest przygotowanie gotowych kart odpowiedzi tak, aby prace komisji przebiegały bardzo sprawnie.
-Bardzo ważne jest zapewnienie nagród dla dzieci. Jeśli to możliwe bardzo dobrze jest gdy wszystkie dzieci mogą otrzymać nagrody książkowe i pamiątkowe dyplomy. Celem konkursu jest bowiem raczej zwiększanie motywacji dzieci do nauki i umacnianie w nich poczucia sukcesu na polu nauki języka niż wyłonienie jakiejś wąskiej grupy zwycięzców. Nawet nagrody pocieszenia w formie drobnych upominków pozwolą zachować dobre wspomnienia ...