Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V
Metryczka konspektu
1. Przedmiot: język polski (1 x 45 min).
2. Temat lekcji: W obronie pokrzywdzonych – czytanie ze zrozumieniem
3. Cele lekcji
I. Cel strategiczny:
Kształcenie umiejętności czytania z zrozumieniem i pracy z tekstem
II. Cele operacyjne szczegółowe:
- uczeń potrafi opowiedzieć treść przeczytanego utworu
- uczeń potrafi odpowiedzieć na proste pytania dotyczące tekstu
- uczeń potrafi wypełnić kartę pracy
- uczeń potrafi dopasować tekst do ilustracji
- uczeń potrafi płynnie, poprawnie wysławiać się
- uczeń potrafi wyrazić swoje zdanie
- uczeń potrafi współpracować z nauczycielem i pozostałymi uczniami
- uczeń aktywnie włącza się w przekaz lekcyjny
4. Metody dydaktyczne:
- oparte na działalności praktycznej ucznia
- słowna
- oglądowa – ilustracje i teksty
5. Pomoce i środki dydaktyczne:
- Podręcznik M. Składanek „Język polski V” s. 263 - 266
- słowniki języka polskiego
- karty pracy
- tablica multimedialna
- plansza „Jak czytać, żeby rozumieć” wyd. GWO
6. Formy pracy:
- jednostkowa
- indywidualna
Konspekt właściwy
OGNIWO WSTĘPNE (około 15 minut)
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Przypomnienie treści czytanki pt.: „Janosik”, której przeczytanie było zadaniem domowym z poprzedniej lekcji.
OGNIWO CENTRALNE (około 25 minut)
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z postacią Janosika.
2. Nauczyciel przedstawia uczniom karty pracy, objaśnia zasady ich wypełniania. Przypomina zasady poprawnego czytania ze zrozumieniem odwołując się do planszy.
3. Uczniowie zapoznają się z kartami pracy, odpowiadają na pierwsze pięć pytań karty pracy.
4. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają odpowiedzi na poszczególne pytania. Wskazują odpowiednie fragmenty tekstu, w którym znajdują się te odpowiedzi. Nauczyciel zwraca uwagę na elementy gwarowe tekstu.
5. Uczniowie z pomocą nauczyciela wypełniają odpowiedzi na pozostałe pytania w karcie pracy.
6. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają odpowiedzi na poszczególne pytania w karcie pracy odwołując się do tekstu.
7. Nauczyciel zwraca uwagę na zad. 12 i zad.13 w karcie pracy. Omawia cechy stroju góralskiego.
OGNIWO KOŃCOWE (około 5 minut)
1. Powtórzenie wiadomości zapamiętanych o postaci Janosika i stroju góralskim na podstawie obejrzanego fragmentu filmu „Janosik”.
Zad. dom.
Zad. 1 s. 85 i zad. 2. S. 86 zeszyt ćwiczeń
KARTA PRACY
1. Czy wiadomo jaki był początek zbójnickiej drogi Janosika? Poprawną odpowiedź zaznacz kółkiem.
a) Tak b) Nie c) Tekst nie zawiera informacji na ten temat
2. Przed kim ostrzegał Janosik ojca?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Na czym polegał pierwszy zbójnicki wyczyn Janosika? Odpowiedź zapisz
w 3 zdaniach.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Wymień 2 cechy drogi, którą podążał ojciec Janosika?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Wyjaśnij co oznaczają słowa: „Wysoki jak smerk i mocarny jak niedźwiedź”. Kogo opisują one w tekście?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………
6. Jakie dary ofiarowały trzy boginki Janosikowi ...