Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLASY I
TEMAT: Poznajemy Warszawę – stolicę Polski.
Data realizacji : 14.05.2012r.
CELE GŁÓWNE:
▪ Zapoznanie dzieci z baśniowym wątkiem powstania nazwy Warszawy, herbem i jej wybranymi zabytkami;
▪ Rozwijanie zainteresowań pięknem naszego kraju;
▪ Rozwijanie umiejętności skupienia uwagi;
CELE OPERACYJNE: (dziecko...)
▪ Uważnie słucha wypowiedzi innych i sam wypowiada się formułując poprawne wypowiedzi pod względem gramatycznym;
▪ Pokazuje na mapie Warszawę;
▪ Rozumie znaczenie pojęcia „stolica”;
▪ Zna wygląd herbu miasta Warszawa i niektóre jego zabytki;
METODY:
Czynne - kierowanie działalnością dziecka, zadań stawianych do wykonania.
Słowne - rozmowa, wypowiedzi, objaśnienie i instrukcje.
Percepcyjne - obserwacji, pokazu.
FORMY PRACY
Indywidualna jednolita
Zbiorowa jednolita
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
mapa fizyczna Polski, kontury mapy Polski dla każdego dziecka, napis WARSZAWA, szyfrogram dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające różne miejsca w Warszawie i jej zabytki – prezentacja multimedialna, ilustracja przedstawiająca herb Warszawy, kartoniki z napisami „TAK”, „NIE” dla każdego dziecka, karty pracy cz.4 Nowe już w szkole, radioodtwarzacz, płyta z piosenką Jedzie pociąg z daleka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. Część wstępna
1. Krótkie powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć (rozmowa o Krakowie – położenia miasta na mapie, zabytki)
2. Wprowadzenie w tematykę bieżących zajęć – rozkodowanie szyfru. (zał. 1)
N: Dzisiaj chciałaby porozmawiać z wami o pewnym mieście, które pełni bardzo ważną rolę w naszym kraju. Jakie to miasto, dowiecie się po rozwiązaniu zagadki , którą dla was przygotowałam.
W górnej tabeli macie różne znaczki. Każdemu z nich odpowiada inna litera.
W tabeli dolnej macie też tabelkę, w której jest kilka wybranych znaczków. Dobierzcie do nich odpowiednie litery, a dowiecie się, a dowiecie się jakie miasto odwiedzimy.
Dz: rozkodowują szyfr, a następnie jedno wyznaczone dziecko zapisuje rozwiązanie na tablicy.
II. Część zasadnicza
1. Pokaz na mapie Polski Warszawy.
N: Kto z was potrafi wskazać na mapie Warszawę?
(Dz: Jeśli są chętni, to podchodzą do mapy i pokazują na nie położenie Warszawy)
N: Nad jaką rzeką leży to miasto?
Dz. Nad Wisłą.
2. Odnalezienie na mapkach konturowych Polski Warszawy i wpisanie nazwy miasta. (zał. 2)
N: Przed wami leżą małe mapki konturowe Polski. Kropkami zaznaczono kilka większych miast Polski. Spróbujcie odnaleźć na tych mapkach miejsce położenia Warszawy i wpiszcie tam nazwę tego miasta. Pamiętajcie o wielkiej literze.
(Dz: Wykonują polecenie. Mapki zostaną też wykorzystane na kolejnych zajęciach, podczas poznawania kolejnych miast).
3. Wyjaśnienie pojęcia: Warszawa – stolica Polski
N: Na początku zajęć powiedziałam, że porozmawiamy o mieście, które pełni bardzo ważną rolę w naszym kraju. Czy wiecie jaką rolę pełni Warszawa?
Dz: (lub nauczyciel) Jest stolicą kraju.
N: A ...