Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki
w klasie II – III zawodowej
Opracowała
mgr Małgorzata Wałęska
1 lutego 2010
Temat: Dodawanie ułamków dziesiętnych – ćwiczenia.
Czas trwania lekcji: 45 min.
Typ lekcji: ćwiczeniowa
Cele ogólne lekcji:
[pic] doskonalenie umiejętności wykonywania pisemnego dodawania ułamków dziesiętnych;
[pic] doskonalenie umiejętności pracy w dwuosobowej grupie;
[pic] doskonalenie umiejętności planowania zakupów
i wydatków.
Cele operacyjne:
uczeń:
• podaje budowę ułamka dziesiętnego;
• zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego;
• podaje zasadę dodawania liczb naturalnych sposobem pisemnym;
• podaje zasadę dodawania sposobem pisemnym ułamków dziesiętnych;
• dodaje sposobem pisemnym ułamki dziesiętne;
• sprawdza poprawność rachunków grupy przeciwnej.
Metody nauczania:
[pic] pogadanka;
[pic] gra dydaktyczna.
Środki dydaktyczne:
[pic] ulotka reklamowa ze sklepu Carrefour Express;
[pic] kartka z tabelą do wypisywania wybranych produktów;
[pic] załącznik 1 – zadanie z pracy domowej;
[pic] podręcznik;
[pic] zeszyt, długopis;
[pic] tablica, kreda.
Scenariusz lekcji:
1. Powitanie uczniów.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Sprawdzenie pracy domowej.
4. Cała klasa z nauczycielem przypomina budowę ułamka dziesiętnego (tzn. jest to liczba, która ma przecinek i ten przecinek oddziela całości od części ułamkowej).
5. Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrażenia dwumianowane i prosi uczniów o zapisanie tych liczb w postaci dziesiętnej (zadanie 1).
6. Nauczyciel z całą klasą przypomina zasadę dodawania pisemnego liczb naturalnych (zapisuje na tablicy sumę liczb naturalnych wielocyfrowych i prosi uczniów aby zapisali to dodawanie sposobem pisemnym, czyli „pod kreskę”).
7. Nauczyciel z całą klasą podaje zasadę dodawania sposobem pisemnym ułamków dziesiętnych.
8. Uczniowie rozwiązują zadanie 57 str. 29 z podręcznika „Matematyka dla klasy II szkoły zasadniczej”.
9. Uczniowie dzielą się na grupy dwuosobowe. Każda grupa ma za zadanie przygotować listę produktów na drugie śniadanie dla całej klasy za 100 zł. Grupy otrzymują ulotkę reklamową ze sklepu Carrefour Express dlatego wszystkich uczniów będą obowiązywały te same ceny, bez względu na ich własne doświadczenia. Nauczyciel ustala, że przyjętej kwoty 100 zł nie można przekroczyć ani o 1 grosz. Odtąd każda grupa „kombinuje” co kupić, żeby zrobić możliwie najlepsze śniadanie i zmieścić się w przewidzianej kwocie wydatków.
10. Po upływie 10 – 15 minut każda grupa uczniów powinna mieć na kartce następujący wykaz:
|Produkt |Ilość |Cena |Kwota |
|............. |................ |.............. |............... |
|............. |................ |............... |............... |
|RAZEM |................. |
a pod nim opis śniadania, które otrzyma pojedynczy uczeń.
11. Nauczyciel zbiera wszystkie kartki i każdą z nich daje innej grupie celem sprawdzenia poprawności rachunków, po czym kartki wracają do właścicieli. Jeśli któraś grupa przekroczyła limit wydatków, zostaje wykluczona z dalszej zabawy. Podobnie, gdy w opisie śniadania jest coś, czego nie ma w spisie produktów. Następnie jeden uczeń z każdej ...