Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA PRZYRODNICZEGO
„BYSTRZAK POZNAJE BŁEKITNĄ PLANETĘ”
Program ten jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VI chcących poszerzyć swoja wiedzę , swoje zainteresowania w zakresie przyrody. Pozwała zwrócić uwagę uczniów na otaczający nas świat, pobudza do twórczego myślenia, uczy współdziałania w grupie, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka.
Jego gółwnym celem jest rozbudzanie pasji poznawania świata przyrody poprzez doświadczenia, eksperymenty, obserwacje.
CELE OGÓLNE:
• zainteresowanie światem, jego różnorodnością , bogactwem i pięknem;
• kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych;
• pogłębienie wiedzy o aktualnym stanie środowiska naturalnego, jego wykorzystaniem;
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• poznanie sposobów racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody;
• poznanie zasad współzależności między środowiskiem a organizmami;
• przeprowadzanie prostych badań oceny stanu środowiska;
• dokumentowanie i prezentacja wyników własnych obserwacji i doświadczeń;
• wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia;
• rozpoznawanie pospolitych roślin i zwierząt w najbliższym środowisku;
• charakteryzowanie organizmów żywych pod kątem przystosowań budowy morfologicznej do warunków środowiska;
• dostrzeganie prostych zjawisk przyrodniczych;
• poznanie różnych źródeł zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego;
• umiejętne posługiwanie się różnymi przyrządami do badań i obserwacji przyrody (np. mikroskop, przyrządy meteorlogiczne)
• rozwinięcie wrażliwości ekologicznej:
• poznanie budowy i funkcjonowania organizmu człowieka;
• poznanie struktury różnych ekosystemów m.in. lasu;
• wskazanie miejsce Ziemi we Wszechświecie;
TREŚCI PROGRAMOWE MODUŁOWE:
• Różnorodność wśród organizmów żywych(rośliny, zwierzęta)
• Szkolny ogród
• Właściwości, budowa, zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza
• Mikroskopowanie
• Budowa człowieka
• Meteorologia – badanie i przewidywanie pogody
• Ekologia
• Wszechświat a Układ Słoneczny
• Zdrowy styl życia
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA:
• właściwie korzysta z atlasów, przewodników, kluczy do oznaczania, aby określić nazwy roślin i zwierząt;
• prowadzi obserwacje, korzysta z przyrządów;
• rozpoznaje pospolite gatunki roślin i zwierząt;
• wskazuje cechy charakterystyczne dla danej grupy organizmów;
• potrofi założyć hodowlę zwierząt lub prowadzić uprawę roślin;
• opisuje budowę rośliny;
• samodzielnie prowadzi zielnik;
• wykonuje notatki, rysunki przy obserwacjach, doświadczeniach, eksperymentach;
• przeprowadza proste doświadczenia, eksperymenty badając właściwości, budowę , zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza;
• posługuje się sprzętem labolatoryjnym;
• bada życie w kropli wody;
• opisuje budowę mikroskopu, potrafi z niego samodzielnie korzystać;
• wykonuje preparaty mikroskopowe;
• wykonuje rysunki dotyczące budowy komórki roślinnej, zwierzęcej;
• opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka;
• dokonuje pomiaru składników pogody posługując się sprzętem meteorologicznym;
• opisuje zależności między organizmami a środowiskiem naturalnym np. lasu;
• potrafi oszczędzać zasoby przyrody, segregować odpady;
• dokarmia zwierzęta zimą;
• scharakteryzuje nasz Układ Słoneczny;
• wie co je;
PROCEDURY OSIĄGNIĘĆ CELÓW:
• zajęcia w terenie
• obserwacje, doświadczenia, eksperymenty labolatoryjne
• hodowle roślin i zwierząt
• spotkania z ciekawymi ludźmi
• wystawy prac
• tworzenie choinki dla zwierząt,
• praca z mikroskopem
• analiza treści artykułów ekologicznych
• praca z atlasami, przewodnikami i kluczami do oznaczeń
FORMY I METODY PRACY:
• grupowe
• indywidualne
• pogadanki
• wycieczki
• dyskusje
• prace badawcze
SPOSÓB ...