Dodaj publikację
Autor
aleksander filipowski
Data publikacji
2012-05-22
Średnia ocena
5,00
Pobrań
114

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna z Wos-u.
 Pobierz (doc, 91,0 KB)

Podgląd treści

PUBLICZNE GIMNAZJUM W TARNOWIE OPOLSKIM

INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,WZROST AKTYWNOŚCI I ŚWIADOMOŚCI OBYWATELSKIEJ

UCZNIÓW W CZASIE ZAJĘĆ NA TEMAT FUNKCJONOWANIA

UNII EUROPEJSKIEJ, WSPIERANY ZASTOSOWANIEM

RÓŻNORODNYCH ŚRODKÓW DYDAKTYCZYCH’’.

Data rozpoczęcia innowacji : 01.09.2011r.
Miejsce realizacji : Publiczne Gimnazjum w Tarnowie Opolskim

Opracował:
Aleksander Filipowski

Tarnów Opolski 2011

WSTĘP :

Edukacja europejska jako istotny element nauczania w polskim szkolnictwie pojawiła się dopiero w latach 90- tych XX wieku. Wcześniej w innej sytuacji społeczno politycznej ta refleksja występowała w polskiej szkole marginalnie,ponadto częstokroć obarczona była ideologicznym balastem. Dzisiaj w nowej rzeczywistości, gdy Polska od 2004 roku jest już pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Obecnie, gdy jesteśmy już państwem suwerennym niezwykle potrzebujemy wiedzy i kontaktów ze światem zachodnim, od którego byliśmy odcięci z powodów politycznych.
Nasi uczniowie w dorosłość wejdą w państwie, które relatywnie długo będzie już członkiem rodziny europejskiej. Dlatego istotne jest, aby szkoła dała uczniom określone quantum wiedzy, która pozwoli lepiej poruszać się w rzeczywistości, która nas otacza.
W dzisiejszych czasach młodzi ludzie często odwracają się od problemów współczesnego świata, nie są zainteresowani tym, co dzieje się wokół nich w aspekcie społeczno-politycznym. Skupiają się na swoim życiu prywatnym, relacjach z rówieśnikami, nie angażując się jednocześnie w życie swojej ,,małej ojczyzny”. Polska jako kraj, który od ponad 20 lat buduje zręby państwa demokratycznego potrzebuje
w przyszłości obywateli mogących podjąć trud tworzenia społeczeństwa obywatelskiego.
Tymczasem obecne czasy częstokroć utrudniają ten proces. Polska boryka się z wieloma problemami natury ekonomicznej, znaczny wskaźnik bezrobocia sprawia, że ludzie częstokroć popadają w apatię
i niewiarę w jakiekolwiek sensowne działanie. Dzisiejsza szkoła winna zatem dawać młodym wychowankom nie tylko określony zasób wiedzy, ale wyposażyć także w niezbędne umiejętności, które pozwolą włączyć się w przyszłości aktywnie w życie społeczne naszego kraju.

Moje kilkunastoletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą unaoczniło mi, iż tradycyjne metody pracy z młodzieżą są często dla niej niezbyt atrakcyjne. Uczniowie niezbyt interesują się współczesnymi problemami gospodarczymi i politycznymi, dlatego lekcje o takiej tematyce rzadko są dla niej czymś frapującym. Jednocześnie zauważam, iż uczniowie są otwarci na nowe metody pracy, podchodzą do nich z ciekawością, często wyzwalają one w młodzieży nowe pokłady zaangażowania i kreatywności. Niestety podręczniki z wiedzy o społeczeństwie wydawane w ciągu

2
ostatnich lat przez różne wydawnictwa są mało atrakcyjne, dominuje w nich suchy, niezbyt ciekawy język, brakuje interesujących zadań
i ćwiczeń. Wszystko to sprawiło, iż postanowiłem pokusić się
o przygotowanie zajęć, które w większym stopniu będą wychodziły naprzeciw oczekiwaniom młodzieży.
Uważam, że ...