Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bulman-Goździcka
Data publikacji
2012-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
77

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program powstał z myślą o integrowaniu zespołu klasowego i budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. Poprzez odpowiednie oddziaływania wychowawcze dzieci uczą się właściwego wyrażania emocji i uczuć, otrzymują wsparcie do przezwyciężania agresywnych zachowań.
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Podgląd treści

„Razem w bezpiecznej szkole” – program działań wychowawczych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej

Autor: Małgorzata Bulman-Goździcka

GENEZA PROGRAMU

Obecnie dzieciom często zarzuca się wzrastającą agresywność i silne odnoszenie wszystkiego do własnej osoby. W czasie mojej wieloletniej pracy w szkole zauważyłam, że wielu uczniom z trudnością przychodzi nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami między rówieśnikami. Zatem świadome, ukierunkowane przezwyciężanie pedagogicznymi środkami agresji i wybuchów złości jest niezwykle potrzebne.

Program powstał z myślą o integrowaniu zespołu klasowego i budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. Poprzez oddziaływania wychowawcze pragnę nauczyć dzieci właściwego wyrażania emocji i uczuć. Chcę udzielić dzieciom odpowiedniego wsparcia do przezwyciężania agresywnych zachowań.

KONCEPCJA PROGRAMU

Program opracowany został w oparciu o Podstawę Programową MEN z dnia 23 grudnia 2008 r., Program Edukacji Wczesnoszkolnej w klasach 1- 3 autorstwa J. Hanisz oraz plan pracy wychowawczej szkoły.

WARUNKI REALIZACJI

Program przeznaczony jest do realizacji w grupie uczniów klas 1 – 3 szkoły podstawowej w formie kilkunastominutowych zajęć prowadzonych dwa razy w miesiącu. Zakładam, że w zależności od bieżących sytuacji zachodzących w klasie, relacji między uczniami, pojawiających się problemów i konfliktów zajęcia mogą odbywać się częściej.

CELE OGÓLNE

Nadrzędnym celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy uczniów oraz przygotowanie ich do uczestnictwa w życiu społecznym.

budowanie poczucia bezpieczeństwa

umacnianie wzajemnego zaufania i przyjaźni

eliminowanie przejawów agresji i przemocy

uczenie swobodnego nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych

wdrażanie do stosowania nabytych umiejętności w aktywnym uczestnictwie w życiu klasy

pobudzanie do twórczej aktywności

CELE SZCZEGÓŁOWE

uczeń:

poznaje swoje mocne i słabe strony, akceptuje siebie

poznaje swoich kolegów

buduje zaufanie

rozwija empatię i zrozumienie

doskonali komunikację (z „Ty” na „Ja”)

potrafi dostrzec agresywne emocje i uczucia

kształci umiejętność nazywania przeżywanych uczuć i emocji

odróżnia zjawiska przemocy od agresji

zna sposoby radzenia sobie z agresją

zna metody przełamywania bariery nieśmiałości

umacnia poczucie własnej wartości

nabywa umiejętności prezentowania siebie

bierze czynny udział w tworzeniu regulaminów i zasad obowiązujących w klasie i szkole

dba o przyjazną atmosferę w klasie

TREŚCI PROGRAMOWE

Integrowanie zespołu klasowego

- wzajemne poznawanie i akceptowanie siebie

- wybór samorządu klasowego

- zawarcie kontraktu

- budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w grupie

Kształtowanie poprawnego komunikowania się z innymi

- doskonalenie komunikacji z „TY” na „JA”

- rozwijanie empatii i zrozumienia

Eliminowanie przejawów przemocy i agresji

- dostrzeganie i nazywanie agresywnych zachowań, emocji i uczuć

- umiejętność nazywania i wyrażania własnych uczuć

- rozpoznawanie przyczyn złości i gniewu

- sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami

- odróżnianie zjawiska przemocy od agresji

- odreagowywanie napięcia – metody ...