Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Razem w bezpiecznej szkole” – program działań wychowawczych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej
Autor: Małgorzata Bulman-Goździcka
GENEZA PROGRAMU
Obecnie dzieciom często zarzuca się wzrastającą agresywność i silne odnoszenie wszystkiego do własnej osoby. W czasie mojej wieloletniej pracy w szkole zauważyłam, że wielu uczniom z trudnością przychodzi nawiązanie i utrzymanie pozytywnych kontaktów z innymi ludźmi, konstruktywne radzenie sobie z problemami i konfliktami między rówieśnikami. Zatem świadome, ukierunkowane przezwyciężanie pedagogicznymi środkami agresji i wybuchów złości jest niezwykle potrzebne.
Program powstał z myślą o integrowaniu zespołu klasowego i budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. Poprzez oddziaływania wychowawcze pragnę nauczyć dzieci właściwego wyrażania emocji i uczuć. Chcę udzielić dzieciom odpowiedniego wsparcia do przezwyciężania agresywnych zachowań.
KONCEPCJA PROGRAMU
Program opracowany został w oparciu o Podstawę Programową MEN z dnia 23 grudnia 2008 r., Program Edukacji Wczesnoszkolnej w klasach 1- 3 autorstwa J. Hanisz oraz plan pracy wychowawczej szkoły.
WARUNKI REALIZACJI
Program przeznaczony jest do realizacji w grupie uczniów klas 1 – 3 szkoły podstawowej w formie kilkunastominutowych zajęć prowadzonych dwa razy w miesiącu. Zakładam, że w zależności od bieżących sytuacji zachodzących w klasie, relacji między uczniami, pojawiających się problemów i konfliktów zajęcia mogą odbywać się częściej.
CELE OGÓLNE
Nadrzędnym celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy uczniów oraz przygotowanie ich do uczestnictwa w życiu społecznym.
budowanie poczucia bezpieczeństwa
umacnianie wzajemnego zaufania i przyjaźni
eliminowanie przejawów agresji i przemocy
uczenie swobodnego nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych
wdrażanie do stosowania nabytych umiejętności w aktywnym uczestnictwie w życiu klasy
pobudzanie do twórczej aktywności
CELE SZCZEGÓŁOWE
uczeń:
poznaje swoje mocne i słabe strony, akceptuje siebie
poznaje swoich kolegów
buduje zaufanie
rozwija empatię i zrozumienie
doskonali komunikację (z „Ty” na „Ja”)
potrafi dostrzec agresywne emocje i uczucia
kształci umiejętność nazywania przeżywanych uczuć i emocji
odróżnia zjawiska przemocy od agresji
zna sposoby radzenia sobie z agresją
zna metody przełamywania bariery nieśmiałości
umacnia poczucie własnej wartości
nabywa umiejętności prezentowania siebie
bierze czynny udział w tworzeniu regulaminów i zasad obowiązujących w klasie i szkole
dba o przyjazną atmosferę w klasie
TREŚCI PROGRAMOWE
Integrowanie zespołu klasowego
- wzajemne poznawanie i akceptowanie siebie
- wybór samorządu klasowego
- zawarcie kontraktu
- budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w grupie
Kształtowanie poprawnego komunikowania się z innymi
- doskonalenie komunikacji z „TY” na „JA”
- rozwijanie empatii i zrozumienia
Eliminowanie przejawów przemocy i agresji
- dostrzeganie i nazywanie agresywnych zachowań, emocji i uczuć
- umiejętność nazywania i wyrażania własnych uczuć
- rozpoznawanie przyczyn złości i gniewu
- sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
- odróżnianie zjawiska przemocy od agresji
- odreagowywanie napięcia – metody ...