Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Przeprowadzonych w zespole klasowym gimnazjum dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Prowadzący: mgr Michał Budziński
Data przeprowadzenia zajęć: 02.03.2012 r.
Jednostka lekcyjna: Funkcjonowanie w środowisku
Czas: 45 min
Temat: Ilustracje muzyką malowane – poznajemy rolę muzyki w dziele filmowym
Cel główny:
Ukazanie uczniom muzyki, jako ważnego elementu dzieła filmowego
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Zauważa ilustracyjną i emocjonalną rolę muzyki w filmie
Zauważa, że muzyka buduje nastrój scen filmowych
Poznał nazwy instrumentów należących do orkiestry symfonicznej
Potrafi wyszukać nazwy instrumentów w diagramie
Próbuje przenieść swoje emocje na pismo lub rysunek
Metody:
Słowna
Poglądowa
Pogadanka
Formy pracy:
Indywidualna
Grupowa
Środki dydaktyczne:
Film „Brzdąc”, reż. Ch. Chaplin
Karty pracy
Nagrania muzyczne
Przebieg zajęć:
Powitanie uczniów
Wprowadzenie w temat lekcji – rozmowa z uczniami na temat obejrzanego wcześniej filmu „Brzdąc”. Przypomnienie, że był to film niemy, a słowa uzupełniające narrację pojawiają się na planszach między scenami. Przypomnienie uczniom, że w czasach kina niemego projekcji filmu towarzyszyła muzyka grana na żywo.
Pogadanka – nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu „Brzdąc” sprawiło, że stał on się ciekawszy, lepszy.
Zwrócenie uwagi uczniów, że muzyka może być szybka lub wolna, cicha lub głośna, rytmiczna lub nierytmiczna, tworzona przy użyciu różnych instrumentów
(dla ułatwienia nauczyciel puszcza uczniom różnego rodzaju muzykę).
Przypomnienie z jakich sekcji składa się orkiestra symfoniczna i jakie instrumenty w nie wchodzą.
Nauczyciel podsumowuje zauważając, że inne kompozycje muzyczne kojarzą nam się ze scenami pożegnania, a inne np. ze sceną ucieczki. Zwraca uwagę na to, że pewne utwory budzą w nas pewne emocje i ilustrują sytuację (puszczając w tle odpowiednią muzykę)
Uczniowie otrzymują kartę pracy nr 1 – uczniowie mają za zadanie opisać i narysować scenę, którą sobie wyobrażają słuchając utworu puszczonego przez nauczyciela:
Andrzej, Tomek – rysunek
Damian, Tomek, Kamila, Grzegorz, Bartek – 1 lub 2 zdania
Ela, Asia – kilka zdań
Chętni uczniowie czytają swój opis lub opisują co narysowali.
Uczniowie otrzymują kartę pracy nr 2 – uczniowie mają za zadanie wyszukać w diagramie nazw instrumentów należących do orkiestry symfonicznej:
Andrzej, Tomek, Asia – 3 instrumenty
Bartek, Tomek, Damian – 4 instrumenty
Ela, Grzegorz, Kamila – 5 instrumentów
Ocena pracy uczniów
Podsumowanie zajęć
Zakończenie zajęć
Nauczyciel prowadzący zajęcia:
mgr Michał Budziński