Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ
PROWADZONYCH
METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
WERONIKI SHERBORNE
Temat: Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny.
Uczestnicy:
Klasa I – III szkoły podstawowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Nauczyciele Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Bolesławcu
Liczebność grupy:
Od 16 do 22 osób
Czas trwania:
45 minut
Prowadzący
mgr Michał Budziński
Cele szczegółowe:
kształtowanie pozytywnych odczuć dziecka w kontakcie z innym człowiekiem
rozwijanie sprawności ruchowej dziecka
wyczucie własnego ciała
kształtowanie poczucia bezpieczeństwa
wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
wyzwalanie radości i spontaniczności w kontakcie z drugim człowiekiem
poznanie własnego ciała oraz jego możliwości ruchowych
wzbogacenie doświadczeń społecznych: dzielenie się przestrzenią z innymi uczestnikami i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu
Przebieg zajęć
Przywitanie uczestników, podanie celu spotkania.
Podział grupy na pary. Każdy nauczyciel dobiera sobie jedno dziecko do pary.
Ćwiczenia według Weroniki Sherborne
Naleśnik – przestrzeń niska – dziecko leży na plecach, nauczyciel „zwija je w naleśnik”, „smaruje dżemem” itp.
Wycieczka – przestrzeń niska – dziecko leży na plecach a nauczyciel ciągnie je za kostki po całej sali (próba zamiany rolami).
Koncert – przestrzeń niska – dziecko leży na plecach a nauczyciel wystukuje na jego plecach rytm.
Turlanie – przestrzeń niska – dziecko leży, nauczyciel turla go w różne strony.
Pociąg – przestrzeń średnia – wszyscy siedzą blisko siebie w rzędzie ( na przemian dorosły – dziecko). Dorośli odpychając się do podłogi rękoma poruszają „pociąg” do przodu.
Tunel – przestrzeń średnia – nauczyciel w klęku podpartym, dziecko przechodzi pod nauczycielem (próba zamiany rolami).
Kangur – przestrzeń wysoka – nauczycie pomaga dziecku podskakiwać jak najwyżej trzymając je za dłonie i łokcie.
Super kangur – przestrzeń wysoka – pary łączą się w tym ruchu w czwórki, dwie osoby wspomagają skaczące dziecko podtrzymując je za dłonie i łokcie, drugie dziecko czeka na swoją kolej.
Góry – przestrzeń średnia – nauczyciel klęka na jednym kolanie a dziecko próbuje wspiąć się i stanąć na ugiętej nodze nauczyciela.
Huśtawka – przestrzeń średnia – nauczyciel chwyta dziecko pod kolanami i podnosi (dziecko siedzi jak na krześle). W takiej pozycji huśta je w prawo, w lewo, do przodu i do tyłu.
Super huśtawka – przestrzeń średnia – pary łączą się w tym ruchu w czwórki, dwóch nauczycieli chwyta dziecko za nadgarstki i kostki a następnie huśta je na boki. Drugie dziecko czeka na swoją kolej.
Masaż – przestrzeń niska – dziecko leży na brzuchu a nauczyciel wykonuje mu masaż pleców powoli je wyciszając
Podziękowanie za udział i pożegnanie uczestników